Walka z hałasem. Jak projektuje się ciche miasta?

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2023 14:18
Dzieci, krzyczące na placach zabaw, imprezy w centrum miasta, ale też ruch uliczny: przejeżdżające karetki, straż pożarna, autobusy i auta, których kierowcy używają klaksonów - elementów generujących hałas w miastach jest wiele. - By zbić o 10 decybeli poziom dźwięku na określonym terenie, potrzebujemy pasa zieleni o szerokości 100 m - mówili Adam Morawski i Mikołaj Wyrostek z Politechniki Warszawskiej. 
Jak skupić się na pracy, gdy przeszkadza nam hałas?
Jak skupić się na pracy, gdy przeszkadza nam hałas?Foto: Shutterstock/Elizaveta Galitckaia

- Hałas wpływa na każdego z nas równomiernie. Zbyt długa ekspozycja na wysoki poziom hałasu wpływa negatywnie na nasz układ trawienia, powoduje rozdrażnienie i bezsenność. Są ludzie szczególnie narażeni na hałasy, to noworodki i osoby przebywające w szpitalach - mówili Adam Morawski i Mikołaj Wyrostek, inżynierowie i studenci z Politechniki Warszawskiej. Jak wyliczali, są dwa obszary działania, dzięki którym można pomóc mieszkańcom miasta walczyć z hałasem. - To projektowanie miasta i projektowanie wnętrz. W drugim przypadku używa się po prostu specjalnych materiałów dźwiękochłonnych i paneli. W miejskiej przestrzeni można wykorzystać specjalne ekrany, stawiane wzdłuż ulic. Punktowo działają one wspaniale, jednak tam, gdzie się kończą, zaczyna się huk. 

Żeby przeciwdziałać hałasowi w skali całego miasta, należy odpowiednio ukształtować przestrzeń. - Dźwięk się odbija, dlatego budując drogi, można je zagłębić, wśród nich usypać wały o niedużym nachyleniu, dzięki czemu dźwięk uleci do góry. Takie zielone wały dodatkowo oznaczają więcej przyrody w mieście - opowiadali goście Czwórki. 

Elektryczne auta to - wydawać by się mogło - kolejny element cichego, nowoczesnego miasta. Tymczasem problem polega właśnie na tym, że ich nie słychać, co powodować może wiele zagrożeń na drodze. - Z badań wynika, że człowiek najpierw słyszy pojazd, a dopiero potem go widzi, dlatego, paradoksalnie, producenci i tak dodają do aut specjalne głośniki, które mają imitować dźwięk silnika - mówili Adam Morawski i Mikołaj Wyrostek. Kolejnymi głośnymi elementami miasta są wydarzenia, imprezy, eventy. - To jest może nawet głośniejsze niż ruch samochodowy. Zaskakująco wysoki poziom hałasu generują także place zabaw dla dzieci. Na Zachodzie, na przykład w Wielkiej Brytanii, otacza się je panelami akustycznymi, by dzieci nie przeszkadzały mieszkańcom - mówili eksperci. - Hałasującymi elementami są też wiaty śmietnikowe, do których wyrzuca się szkło, czy "szumiące" bez przerwy linie energetyczne.

Czytaj także:

Posłuchaj
11:52 hałas PR4_AAC 2023_04_28-12-21-18.mp3 Jak obniżyć poziom hałasu w miastach? (Stacja Nauka/Czwórka) 

Dlatego Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej i Oddział Warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich realizują projekt miejski "Hałas w centrum". Głównym jego celem jest dostrzeżenie i zrozumienie miejskiego hałasu jako zjawiska psychofizycznego, społecznego, kulturowego i ekonomicznego, a przede wszystkim przestrzennego. - Naszym zadaniem jest przygotowanie instalacji, która w jakiś sposób będzie opowiadać o hałasie miejskim. W naszej instalacji chcemy zwrócić uwagę na problematykę hałasu, który jest wszechobecny w mieście - opowiadali goście Czwórki. Na przygotowanie projektu studenci mają jeszcze dwa miesiące, jednak już prowadzą badania. 

Dźwięk o natężeniu ok. 30 decybeli sprzyja pracy koncepcyjnej.  O wyższej wartości może przeszkadzać w skupieniu się/fot. Shutterstock/ Srdjan Randjelovic Dźwięk o natężeniu ok. 30 decybeli sprzyja pracy koncepcyjnej. Dźwięk o wyższej wartości może przeszkadzać w skupieniu się/fot. Shutterstock/ Srdjan Randjelovic

***

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Weronikia Puszkar

Goście: Adam Morawski i Mikołaj Wyrostek (inżynierowie, studenci Politechniki Warszawskiej)

Data emisji: 28.04.2023

Godzina emisji: 12.21