Trujące gadżety - jak nam szkodzą e-papierosy?
W ramach walki z nałogiem tytoniowym w Polsce wprowadzono m.in. opakowania papierosów z informacją o szkodliwym wpływie palenia na nasze zdrowie. - Osoby uzależnione mają silne mechanizmy obronne: żartują z tych opakowań, kupują na nie specjalne osłony. Dlatego system ten ma zniechęcić do sięgania po papierosy jeszcze niepalących - tłumaczyła Magdalena Cedzyńska z Centrum Onkologii w Warszawie. W programie mówiliśmy także o innych kampaniach społecznych, które mają uświadamiać potencjalnych klientów koncernów tytoniowych, ale też o mających wejść w życie unijnych regulacjach prawnych, dotyczących m.in. nowego wyglądu paczek papierosów. Jak podkreślała zaś Cedzyńska, ważne w "zniechęcaniu do palenia" są aspekty dotyczące aktualnej sytuacji palących. - Nowotwór czy impotencja, na które narażeni są palacze w przyszłości, to abstrakcyjne pojęcia. Dlatego warto podkreślać sytuację "tu i teraz": papierosy dużo kosztują i brzydko pachną - mówiła ekspertka. Zaś jak tłumaczył doc. Grzegorz Basak, straszenie nie działa na młodych ludzi. - Należy więc w kampaniach podkreślać pozytywne aspekty niepalenia: że ten nałóg jest passe, że jest reliktem przeszłości - mówił gość Piotra Firana.
Magdalena Cedzyńska Wśród młodych Polaków częstotliwość sięgania po papierosa nie rośnie od kilku lat - i to jest ekstra. Przeraża jednak, że regularnie, codziennie pali co szósty 15-latek. To potencjalni dorośli palacze.
Co jeszcze możemy robić, by skutecznie zniechęcać młodych ludzi do sięgnięcia po pierwszego papierosa, i jak tłumaczyć uzależnionym, by zrezygnowali z nałogu nikotynowego? Jak zmienia się jego postrzeganie wśród młodych Polaków i czy moda na niepalenie dotrze do Polski?
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Materiał przygotowała: Michał Piwowarek
Goście: Magdalena Cedzyńska (Poradnia Pomocy Palącym z Centrum Onkologii w Warszawie), doc. Grzegorz Basak (Warszawski Uniwersytet Medyczny)
Data emisji: 5.07.2017
Godzina emisji: 15.07
kd/ag