Samochody elektryczne - przyszłość motoryzacji?
- Droga hamowania pojazdu jest znacznie dłuższa niż w reklamach. Nasze zmysły po zarejestrowaniu przeszkody muszą podjąć decyzję: hamować, czy ją ominąć. Potem musimy przesunąć nogę na pedał hamulca i w niego uderzyć. U zdrowego, wytrenowanego kierowcy to pełna sekunda. Potem dopiero auto zaczyna hamować, a przy prędkości stu kilometrach na godzinę, zanim to nastąpi, zdążymy przejechać ponad 26 m - tłumaczył Tomasz Kulik.
Tymczasem wciąż w wyniku jazdy "na zderzaku" dochodzi do co czwartego wypadku drogowego w miastach i co piątej kolizji na autostradach. - Przeświadczenie kierowców, że "oni przecież nie będą mieć wypadku" to właśnie podstawowa przyczyna tych wypadków - tłumaczył Michał Pełczyński. - To też nieznajomość zasad fizyki, przecież auto nie zatrzymuje się w miejscu - dodał. A jak przekonywał Jacek Zalewski, brawura za kółkiem to także wynik braku odpowiedniej edukacji. - Chodzi o to, by kierowcy w praktyce, na drodze, mogli hamując poczuć prawdziwe odległości - mówił ekspert.
Dlatego ruszyła kampania społeczna "Polaku, nie jedź na zderzaku!". Na czym polega i w jaki sposób jej pomysłodawcy edukują polskich kierowców w zakresie bezpieczeństwa na drodze? Jak jeździć jesienią i zimą, by nie zagrażać sobie i innym? Zapraszamy do wysłuchania nagrania dyskusji ze studia Czwórki.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Materiał przygotowała: Anna Depczyńska
Goście: Jacek Zalewski (Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego), Michał Pełczyński (koordynator kampanii społecznej "Polaku, nie jedź na zderzaku!"), Tomasz Kulik (szkoła jazdy "Kulikowisko")
Data emisji: 21.11.2017
Godzina emisji: 15.07
kd/kh