Jazda na zderzaku, czyli "typowy polski kierowca" na drodze
- Samochody są dziś wyposażone w bardzo różnorodne systemy wspomagające w zakresie bezpieczeństwa czynnego. O ile niegdyś były to wyłącznie: system kontroli trakcji, czy ABS, to dziś do tego podochodziły systemy monitorujące przestrzeń wokół samochodu, a także wilgotność powietrza, zanieczyszczenie - tłumaczy Rafał Kosiński. - Z nowoczesnym samochodem jest jak ze smarfonem: kupujemy go i potrafimy go obsłużyć. Ale czy potrafimy korzystać z jego potencjału i wszystkich funkcji? Nie. Bo kierowcy, wsiadający do nowoczesnych aut, otrzymują naraz taką ilość informacji, że nie są w stanie jej przetworzyć.
Samochody elektryczne - przyszłość motoryzacji?
Jak podkreślał Robert Rybicki, systemy te nie zastępują reakcji kierowcy, a mają je wyłącznie wspierać. - Kamery termowizyjne, detekcja pieszych i rowerzystów, system wykrywający to, czy jesteśmy zmęczeni, czy możemy jechać dalej, aktywne tempomaty, które dają nam czas na reakcję - wymieniał ekspert. - Genialnym wynalazkiem jest też autonomiczne hamowanie, dzięki któremu stłuczki miejskie zostały ograniczone o 60-70 proc.
ZOBACZ TAKŻE Z polskich dróg znikają stare samochody? >>>
Jak nowe systemy wpływają na naszą czujność? I skąd nasz samochód może wiedzieć, jak bardzo jesteśmy zmęczeni?Kiedy zwykła wymiana jednego z elementów, np. klocków hamulcowych, staje się... kosztownym problemem? O tym, a także o tym, co jeszcze czeka nas na rynku technologii w pojazdach - w nagraniu rozmowy ze studia Czwórki.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Goście: Rafał Kosiński (Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy Akademia Kierowcy), Robert Rybicki (redaktor naczelny AutoŚwiat.pl)
Data emisji: 26.09.2019
Godzina emisji: 15.09
kd