Spór na linii sprzedawca - klient. Sprawdź, co ci wolno

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2018 19:23
Obowiązkiem sklepu jest wyraźne oznaczenie ceny produktu i pobranie takiej samej kwoty przy kasie. Jak się okazuje, aż 78 proc. skontrolowanych sklepów tych zasad nie przestrzega.
Audio
  • Prawa konsumenta jak egzekwować je w praktyce? (Czat Czwórki)
Programy lojalnościowe stają się coraz bardziej popularne
Programy lojalnościowe stają się coraz bardziej popularneFoto: George Rudy/Shutterstock.com

Informacja o cenie produktu jest jednym z podstawowych praw konsumenta, tymczasem w polskich sklepach coraz częściej odnotowuje się praktykę nieprzestrzegania tej zasady. Czy właściciele sklepów mają do tego prawo? Co w takie sytuacji może zrobić konsument? Dariusz Łomowski z Inspekcji Handlowej UOKiK wyjaśniał, że każdy klient ma prawo otrzymania informacji o cenie produktu. - Zawsze warto zwrócić ekspedientowi uwagę. Niezależnie od tego, czy przy produkcie brakuje ceny, czy okazuje się, że cena z półki sklepowej jest różna od tej, jaką widzimy przy kasie - tłumaczył.

Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. Przedsiębiorca ograniczający tę możliwość może zostać ukarany grzywną rzędu 10% posiadanego obrotu 

Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa ochrony konkurencji i konsumentów

Renata Juszkiewicz prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji przekonywała, że brak rzetelnej informacji o cenach nie jest sposobem, który ma wprowadzić w błąd konsumenta. -  Każda firma prowadzi własną politykę cenową i komunikacyjną. W interesie przedsiębiorcy nie leży prowadzenie nieprzychylnej dla konsumenta polityki cenowej. Mamy do czynienia z dziesiątkami tysięcy produktów, które trafiają na nasze półki. Również sprzęt i obsługa nie są niezawodnie działającymi mechanizmami. Pracownicy sklepów też mają prawo do pomyłki - mówiła.

Na czym polega polityka cenowa małych i dużych przedsiębiorstw? Jak reklamować towar za który przepłaciliśmy w sklepie? Czy każdy produkt powinien być oznaczony ceną? Zapraszamy do wysłuchania nagrania.

***

Tytuł audycji: "Czat Czwórki"

Prowadzi: Piotr Firan

Materiał przygotowała: Weronika Puszkar

Goście: Renata Juszkiewicz (prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji), Dariusz Łomowski (z Inspekcji Handlowej UOKiK)

Data emisji: 22.02.2018

Godzina emisji: 15.07

ac