Jakie jest współczesne ojcostwo?
18:34 _PR4_AAC 2020_06_24-15-09-54.mp3 Dlaczego chcemy żyć w bańkach informacyjnych? (Czat Czwórki)
Jesteśmy nieustannie targetowani
Nie można dotrzeć do odbiorców bez ich znajomości. Jesteśmy wrzucani do różnych worków - algorytmy targetują nas na podstawie naszych zainteresowań i zachowań konsumenckich. Na podstawie ruchów w sieci budowana jest dla nas tzw. reklama behawioralna, czyli oparta o nasze indywidualne preferencje. Jedyną metodą na wyłączenie nas w mechanizmu zbierania takich informacji jest ograniczenie naszej aktywności w sieci. To z kolei prowadzi do cyfrowego wykluczenia, na które nie każdy może sobie pozwolić. Ratunkiem wydaje się krytyczne myślenie. Używanie mechanizmów blokujących reklamy i kontrolowanie przepływu treści.
Żyjemy w bańkach informacyjnych, bo lubimy konfrontować się z ludźmi podobnymi do nas i poglądami zbieżnymi do naszych dr Jakub Kuś
Nie tylko w przypadku reklamy
Jeśli komentujemy zdjęcia polityków określonej partii, wypowiadamy się na grupach i forach reprezentujących pewne poglądy to na tej podstawie jesteśmy klasyfikowani. I choć ustawa o ochronie danych osobowych jasno mówi, że informacje na temat sympatii politycznych mają charakter wrażliwy i podlegają ochronie, to musimy pamiętać, że internet nie ma granic. Serwery znajdujące się poza Unią Europejską nie obowiązują unijne rozporządzenia. - Internet dał nam narzędzia do realizacji schematów myślowych, które istniały od zawsze - mówił dr Jakub Kuś psycholog nowych technologii SPWS. Musimy jednak pamiętać, że tkwienie w takiej bańce ma swoją cenę.
Większość z nas odpowiada funkcjonowanie w informacyjnej bańce. Chcemy, by algorytmy wyszukiwały dla nas informacje dr Bartłomiej Łódzki
Nasza aktywność zostawia cyfrowe ślady
Nasz profil osobowy pomagają budować takie urządzenia jak żyroskop i geolokalizacja. Za pomocą żyroskopu, który znajduje się w każdym smartfonie to, co wyświetla się na ekranie reaguje na położenie telefonu. Z pozoru niegroźna funkcja w połączeniu z geolokalizacją jest źródłem bardzo cennych informacji. Aplikacje znajdujące się na naszych telefonach dostarczają informacji, gdzie się znajdujemy, w jakim tempie przemieszczamy, jaki prowadzimy styl życia. To sensory, które obok naszej aktywności w internecie budują nasz profil osobowy w sieci.
Ruch na receptę? Jakim chorobom sprzyja siedzący tryb życia?
- Powinniśmy starać się wychodzić poza schematy, które widzimy. Im dłużej w nich pozostajemy, tym trudniej jest nam się z niej wydostać. Większość z nas życzy sobie, by informacje pozyskiwały za nas algorytmy - dodawał dr Bartłomiej Łódzki, medioznawca z Instytutu Badań i Analiz Quantum.
Czy da się wyjść z informacyjnych baniek? Czy umiemy rozmawiać, dyskutować i dzielić się poglądami? Czy w ogóle chcemy?
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Dominika Klimek
Goście: Maciej Kawecki (Wyższa Szkoła Bankowa w Warszawie); dr Jakub Kuś psycholog nowych technologii SPWS, dr Bartłomiej Łódzki, medioznawca Uniwersytet Wrocławski, Instytut Badań i Analiz Quantum
Data emisji: 24.06.2020
Godz. emisji: 15.07
ac