Microsoft zastąpi swoich pracowników sztuczną inteligencją?
Nauczanie hybrydowe - rozwiązanie na nowe czasy?
Brytyjskie uczelnie już teraz zapowiedziały, że w znacznej mierze chcą pozostać przy zdalnym kształceniu - szczególnie jeśli chodzi o wykłady, na które przychodzi nawet kilkaset osób. Na taki krok zdecydował się także Uniwersytet Medyczny w Lublinie. - W Szkole Głównej Handlowej również rozważamy ten scenariusz - przyznaje prof. Jakub Brdulak. - Na razie wskażniki dotyczące koronawirusa są nadal wysokie więc nie sądzę, by jakakolwiek szkoła wyższa brała na siebie takie ryzyko.
Na Uniwersytecie Warszawskim jeszcze nie podjęto decyzji, jak będzie wyglądać kolejny rok akademicki. Ma to związek z wyborami nowego rektora, które odbędą się w połowie czerwca. - W mojej opinii najbardziej prawdopodobnym scenariuszem będzie rozwiązanie hybrydowe, czyli połączenie zajęć zdalnych z pracami laboratoryjnymi czy ćwiczeniami, na których będzie wymagana fizyczna obecność - mówi Kamil Bonas z UW.
W domu nudno, ale... wydajnie
Studiujesz online, jesteś wszędzie
Wiele wskazuje na to, że początek pandemii może okazać się końcem tradycyjnego systemu studiowania. Pytanie jednak, czy nauka zdalna nie odbije się na jakości kształcenia? - Na płaszczyźnie nauk społecznych wydaje mi się, że ten "nowy porządek" może przynieść wiele dobrego. Studenci SGH zakończyli właśnie projekt realizowany ze studentami z Mombaju w trybie online. Taka współraca w świecie realnym oznaczałaby duże koszta dla każdej ze stron. Tymczasem w sieci odbyła się przy minimalnych nakładach finansowych, a przyniosła taki sam efekt - opowiada prof. Jakub Brdulak. - Stoję na stanowisku, że nawet po pandemii nie wrócimy już do edukacji, jaką znaliśmy wcześniej. Ale myślę, że odbędzie się to z korzyścią dla studentów przynajmniej niektórych kierunków - dodaje.
Czy dystans społeczny się utrzyma?
Co dalej ze studenckim życiem?
Kamil Bonas, przewodniczący Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego, zauważa jednak, że dla części studentów i studentek uczelnie wyższe to nie tylko miejsca, gdzie się uczy, ale też gdzie kształtuje się postawy, poznaje różne światopoglądy, czy wreszcie uczestniczy w życiu kulturalnym. - Według mnie to największe wyzwanie jakie stoi przed nami, studentami. Jak wypełnić tę lukę - przyznaje rozmówca Piotra Firana. - Jeśli natomiast chodzi o uczelnie, to myślę, że największy problem mogą mieć te prywatne. Bo wpłata wysokiego czesnego w momencie, kiedy nie jest wiadomo, jak będą wyglądać zajęcia, może być ryzykowna - podsumowuje.
W audycji także o sytuacji brytyjskich studentów Weronika Puszkar rozmawia z Jeremim Chabrosem - rzecznikiem Stowarzyszenia Polskich Studentów w Cambrige.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Goście: prof. Jakub Brdulak (Fundacja Na Rzecz Jakości Kształcenia, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Kamil Bonas (przewodniczący Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego)
Data emisji: 10.06.2020
Godz. emisji: 15.07
kul