Opis |
15.00 - 16.00
Temat z gościem: Czy transport publiczny powinien być darmowy?
W Sokołowie Podlaskim od lutego uruchomiono bezpłatną linię komunikacji miejskiej. Darmowy autobus porusza się kilka razy dziennie sześć razy w tygodniu po osiemnastokilometrowej trasie. „Chodzi o to, żeby jak najmniej samochodów jeździło po Sokołowie” – mówi burmistrz Bogusław Karakula. Sokołów Podlaski dołączył do innych polskich miast, w których realizowane są bezpłatne przejazdy – Żor, Kościerzyny, Giżycka, Mosiny i Strykowa. Pierwszym krajem na świecie, który zrezygnował z opłat za transport publiczny był Luksemburg. Przejazdy autobusami, tramwajami i pociągami są tam darmowe. Co zmieniłaby taka decyzja?
Goście:
- Adrian Lubszczyk, Naczelnik Wydziału Promocji, Kultury i Sportu Urzędu Miasta Żory
- prof. Anetta Janowska, ekonomistka kultury SGH
Materiał: Anna Depczyńska
Czy przestrzeń publiczna jest dostępna dla osób niewidomych?
W Polsce obowiązuje program „Dostępność Plus”, są w naszym porządku prawnym dwie ustawy o dostępności - Ustawa o dostępności cyfrowej oraz ustawa o zapewnieniu
dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami. Jednak rzeczywistość pozostawia wiele do życzenia, z czym starają się na co dzień walczyć członkowie fundacji Vis Maior. Chcą teraz wesprzeć swoją wiedzą i doświadczeniem młodych niewidomych, by mogli lokalnie, na swoim podwórku, walczyć z barierami.
Materiał: Szymon Majchrzak
Czy zmiany klimatu powstrzymają organizatorów przyszłych Igrzysk?
Kilka dni temu opublikowany został raport Slippery Slopes: „Jak zmiana klimatu zagraża zimowym igrzyskom olimpijskim w 2022 roku?". Eksperci przekonują w nim, że w związku ze zmianą klimatu przyszłość sportów zimowych stoi pod znakiem zapytania, a igrzyska w Pekinie odbywają się dużym kosztem środowiskowym.
16.00 - 17.00
Cykl: Ludzie zimna i mrozu – Weronika Puszkar
Polarnik
Na stację polarną im. Henryka Arctowskiego polarnicy jeżdżą w systemie zmianowym. Najczęściej dwa razy w roku. W okresie wiosennym i jesienno zimowym. Badają zmiany klimatu na podstawie danych zbieranych z obserwacji lodowców, ale poza glacjologami na biegun południowy jeżdżą też przedstawiciele innych dyscyplin naukowych – ichtiologii, genetyki, ekologii. To praca w niewielkim zespole, bez sąsiedztwa, z dala od bliskich. W niesprzyjających warunkach nawet łączność telefoniczna z nimi jest niemożliwa.
16.45
Popołudniowy przegląd sportowy
|