Każdego roku ogłaszane są rankingi najlepszych szkół ponadpodstawowych. Brane są w nich pod uwagę wyniki matur z przedmiotów podstawowych i dodatkowych oraz sukcesy w olimpiadach przedmiotowych. Dla najlepszych w rankingu szkół oznacza to prestiż i inwazję najambitniejszych absolwentów szkół podstawowych. To daje gwarancję utrzymania wysokiej pozycji w kolejnym roku. Jednak komu potrzebne są rankingi i czy warto kierować się nimi przy wyborze szkoły średniej?
Ranking jak mapa
- Uważam, że jest to świetna podstawa do tego, żeby szukać szkoły średniej. Jest to pewna mapa, która daje rozeznanie i porządkuje pewne pojęcie o tym, co jest dostępne. W przypadku dużych miast tych szkół jest naprawdę wiele, więc ranking może pomóc uczniom zorientować się, jakie szkoły odnoszą sukcesy - mówi w Czwórce Edyta Plich. - Jednak rankingi mogą również rodzić frustrację. Bo kiedy uczeń zaczyna liczyć swoje punkty i stwierdza, że może oglądać szkoły od pozycji 50., to słabo się z tym czuje. Uważa bowiem, że szczęście jest tam na górze. A to nieprawda, bo tak nie jest.
Jak podkreśla gość audycji, zdarza się w dorosłym życiu, że kryterium sukcesu wielu ludzi wcale nie jest ukończona dobra szkoła. - Może ona pomagać, ale nie jest tak, że tylko absolwenci najlepszych szkół osiągają sukces życiowy i biznesowy. Zupełnie nie ma takiego połączenia, które kiedyś było oczywiste - masz piątki, jesteś grzeczny, to osiągasz sukces - tłumaczy specjalistka. - Badania pokazują, że nie ma korelacji pomiędzy ukończoną szkołą a naszą dalszą drogą.
Niezdrowa rywalizacja
Okazuje się, że niektóre szkoły stają się niewolnikami rankingów, co potrafi czasami prowadzić do niespecjalnie etycznych praktyk. - Kulisy ich powstawania są czasem okrutne. Są szkoły, którym tak zależy, żeby znaleźć się na dobrej pozycji w rankingu, że nie dopuszczają do matury uczniów, którym gorzej idzie. Obawiają się, że będą miały za niski wynik - opowiada Edyta Plich. - Niektóre ze szkół uznały, że jednym z kryteriów są też konkursy. Specjalizują się w tym, żeby ich uczniowie przygotowywali się do konkretnych olimpiad, ale inne przedmioty traktują nieco po macoszemu. Oczywiście pamiętajmy, że wiele szkół stosuje wyważone zasady.
Zobacz także:
Najważniejsze zainteresowania
Ponieważ profile kształcenia w szkołach ponadpodstawowych nawiązują do konkretnych grup kierunków studiów, dlatego przed rozpoczęciem szkoły średniej oczekuje się od uczniów sprecyzowania ich ścieżki edukacji. Co może być czasem trudne. Jest jednak kilka zmiennych, które warto wziąć pod uwagę, a jak radzi ekspertka, dobrze zacząć od rodzinnej rozmowy.
- Dobrze sprawdzić, jakie zainteresowania ma młody człowiek, czasem trudno to ustalić, bo uczniowie są na etapie kształtowania i nie zawsze wiedzą - mówi. - Rodzice mogą także przeprowadzić rozmowę z nauczycielami przedmiotów kierunkowych, żeby się dowiedzieć, na ile dziecko jest wyuczone, a na ile są to jego rzeczywiste zainteresowania. Zorientować się, jakie są profile szkół i klas w danej okolicy i sprawdzić, jak się w nich uczy. W niektórych szkołach, np. społecznych, na początku nie wybiera się profilu - robi się to dopiero później, więc może nasze dziecko jeszcze nie podejmować decyzji. Warto sprawdzić, czy są szkoły, w których w trakcie nauki można zmienić profil.
12:42 Czwórka/Czat Czwórki - ranking szkół 19.01.2022.mp3 O rankingu szkół opowiada Edyta Plich z Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży (Czat Czwórki/Czwórka)
Jak podkreśla rozmówczyni Piotra Firana, ważna jest też atmosfera panująca w szkole. Są szkoły mocno stresujące, gdzie w pierwszej klasie stawia się dużo jedynek i dwójek i jest mocna presja zwana "wyścigiem szczurów". - Są też szkoły, które prowadzą znakomite życie społeczne, organizowane są festiwale, a uczniowie organizują noce filmowe. Pojawiają się fakultety i zajęcia w terenie. Niektórzy tego czasem bardzo potrzebują, bo w ten sposób lepiej się uczą. Nie tylko kwestie naukowe są ważne - mówi gość Czwórki. - Jestem przekonana, że do matury, która składa się z pięciu przedmiotów, można się nauczyć w każdej szkole. Tylko trzeba się w niej po pierwsze dobrze czuć. Szukajmy więc miejsca psychologicznie odpowiedniego dla młodego człowieka, bo wtedy ma on szansę dobrze się rozwijać.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Gość: Edyta Plich (Towarzystwo Inteligentnej Młodzieży)
Data emisji: 19.01.2022
Godzina emisji: 15.18
aw