Po co nam na drogach progi zwalniające?

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2021 08:22
Progi zwalniające to z jednej strony spory problem dla kierowców, z drugiej - jeden ze sposobów na ograniczenie prędkości samochodów na niewielkich miejskich uliczkach. 
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Boophuket/Shutterstock.com

Warszawa centrum Rondo Dmowskiego shutter 1200 Artur Bogacki.jpg
Dlaczego uciekamy z centrum miast?

Progi zwalniające montowane są głównie tam, gdzie ograniczenie prędkości może być potrzebne, a ciężko je wyegzekwować. - Byłyby zbędne, gdyby kierowcy przestrzegali przepisów. Te rozwiązania są jednak instalowane, choć oczywiście powinny być montowane w sposób inteligentny - zaznaczał Rafał Górski z Instytutu Spraw Obywatelskich, autor kampanii Lepszy Transport.

Posłuchaj
07:45 Czwórka TOP 3.03.3031 progi.mp3 Jak działają progi zwalniające i czy są potrzebne? (TOP/Czwórka) 

Jak tłumaczył zaś Tomasz Tosza z Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie, montowanie progów zwalniających to także element "swoistej gry psychologicznej". - Niestety istnieje tu bardzo cienka granica między ich skutecznością, a ich zgubnym wpływem na podwozia samochodów - podkreślał. 

fotoradar 1200.jpg
Ruch drogowy w pandemii. Jeździmy rzadziej, ale szybciej

Posłuchaj także:

Progi zwalniające instalowane są nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach. - W niektórych regionach Afryki i na Wschodzie jako próg zwalniający w poprzek drogi układa się ogromną, zatopioną w jezdni linę okrętową. Wrażenia podczas przejeżdżania przez nią są dość sensacyjne - mówił Tomasz Tosza. Na polskich drogach - to plastikowe moduły lub progi ustawiane w asfalcie na stałe.

Posłuchaj także:

Jak wyliczali rozmówcy Czwórki, niską prędkość aut drogowcy osiągają także poprzez celowe niedokańczanie remontów dróg. Wówczas cierpią wszyscy, a bezradni kierowcy zmuszeni są omijać dziury w drodze i przez to jadą wolniej. Ale to nie wszystkie "metody" na to, by uprzykrzyć życie osobom zmotoryzowanym. - Ustawianie skrzyżowań równoległych także zmusza ich do redukowania prędkości, podobnie jak celowe zwężanie ulic - wyliczał Tomasz Tosza. - Kierowcy, który jedzie węższą jezdnią, wydaje się, że jedzie szybciej, nawet jeśli porusza się z dozwoloną prędkością - tłumaczył.

***

Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem

Prowadzi: Kuba Marcinowicz

Materiał przygotowała: Maciej Wójcik

Data emisji: 03.03.2021

Godzina emisji: 18.15

kd

Czytaj także

Płatne parkowanie. Czy są plusy takiego rozwiązania?

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2020 22:00
Największe polskie miasta z roku na rok decydują się na rozszerzanie obszaru stref płatnego parkowania. Systematycznie także podnoszą opłaty za miejsca postojowe. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Każdy z nas jest pieszym - a dbają o nas oficerowie piesi

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2021 20:00
Bycie pieszym nie jest łatwe: samochody zaparkowane na chodnikach, wykrzywione płyty chodnikowe, brak możliwości przejścia przez remonty, zaspy, kałuże - to tylko niektóre z problemów. Wiele miast w Polsce zdecydowało się powołać oficerów pieszych, by te kłopoty rozwiązać. 
rozwiń zwiń