Szare eminencje miasta. Kto przygotowuje rozkłady jazdy?
Zwężanie ulic, wprowadzenie ruchu jednokierunkowego, tworzenie buspasów i wyznaczanie miejsc parkingowych to tylko niektóre z rozwiązań mających pomóc w przemieszczaniu się w miastach. Niestety kierowcy aut osobowych często mają inne zdanie, twierdzą, że wprowadzane innowacje nie przynoszą efektów i coraz częściej mówią o dyskryminacji zmotoryzowanych.
04:12 czwórka czat czwórki 20.10.2021.mp3 Komu samochody w mieście przeszkadzają, a komu nie? (Czat Czwórki/Czwórka)
- Ostatnio polityka światowa, polega na wyłączaniu kierowców z użytkowania miasta - mówi Krzysztof Komorowski z inicjatywy LDZ Zmotoryzowani Łodzianie. - Ostatnio czytaliśmy, że w Berlinie chcą wyłączyć z ruchu samochodowego 80 kilometrów kwadratowych miasta. Myślę, że to jest jakaś obsesja na punkcie osób korzystających z samochodów. W Polsce widzimy też podobne tendencje: zawęzimy, zlikwidujemy, postawimy słupki. Konsekwencją tego są korki. Jeśli zlikwidujemy miejsca parkingowe, to kierowcy jeżdżą po okolicy, poszukując jakiegokolwiek miejsca.
Krzysztof Komorowski zauważa, że w centrach miast są urzędy, szkoły, przedszkola, przychodnie, instytucje publiczne. Jego zdaniem do tych wszystkich miejsc trzeba dowieźć dzieci lub siebie. - Likwidacja miejsc parkingowych, stawianie słupków tam, gdzie ludzie chcieliby podjechać, zrobić zakupy i odjechać, sprawia, że ludzie stają na zakazach, blokują buspasy. A tymczasem obok są szerokie na 6-7 metrów puste chodniki - ocenia.
Zobacz także:
Miasto dla ludzi
Miejscy aktywiści są jednak innego zdania. Podkreślają, że to kierowcy są uprzywilejowaną grupą, do której należy zbyt dużo naszej wspólnej przestrzeni.
- Patrząc na nasze ulice, widzimy, że one są skonstruowane tak, żeby było wygodnie przejechać samochodem i zaparkować - mówi Kuba Czajkowski ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze. - Zdecydowanie większy udział w naszej wspólnej przestrzeni powinny mieć strefy wspierające aktywne formy mobilności, a obecnie jest ona zdominowana przez elementy motoryzacji. Trzeba przywrócić równowagę, by było miejsce dla pieszych, rowerzystów i dla zmotoryzowanych - dodaje.
Prawda jest taka, że zdecydowana mniejszość mieszkańców miast, takich jak Warszawa, korzysta na co dzień z samochodu. Zdecydowana większość mieszkańców korzysta z własnych nóg, transportu publicznego i innych aktywnych form mobilności do przemieszczania się Kuba Czajkowski
W miastach mieszkamy wszyscy razem. - Wszyscy jesteśmy mieszkańcami. Nie można dzielić społeczeństwa ze względu na to, czym się dany człowiek przemieszcza. Musimy działać dla wszystkich mieszkańców - podkreśla Krzysztof Komorowski.
Kuba Czajkowski też nie nazywa samochodów czystym złem, widzi w nich narzędzie, które może służyć różnym celom. - Samochody generują 25-30 procent ruchu w miastach, a zajmują od 80 do 90 procent przestrzeni między budynkami - podaje dane. - Ten podział nie jest sprawiedliwy. Sprawne miasta to takie, gdzie ten podział jest bardziej zrównoważony. Czyli więcej przestrzeni dla pieszych, rowerzystów, więcej zieleni. Musimy zadbać o więcej przestrzeni dla ludzi, mniej dla samochodów – dodaje.
Bez komunikacji publicznej ani rusz
Miejskiej przestrzeni brakuje w całej Europie i wiele krajów dyskutuje o tym problemie. Kuba Czajkowski z MJN podkreśla duże znaczenie transportu zbiorowego, komunikacji miejskiej, która dzięki buspasom staje się punktualna i wydolna. Krzysztof Komorowski zwraca uwagę, że komunikacje miejskie polskich miast nie byłyby w stanie obsłużyć wszystkich obywateli, gdyby ci zrezygnowali z aut.
Tu rozwiązaniem jest tworzenie centr swojej aktywności w promieniu 15 minut pieszo od miejsca swego zamieszkania. - Edukacja, placówka zdrowotna, instytucje kultury powinny być dla nas dostępne w odległości 15 minut. To w połączeniu z dobrze funkcjonującą komunikacją miejską tworzy dobre miejsce do życia - mówi rozmówca Czwórki.
Sprawdź także:
Przedstawiciele obu stron konfliktu, z którymi rozmawiał Maciej Wójcik, zgodnie podkreślają, że najważniejsza jest rozmowa i dyskusja nad wprowadzanymi rozwiązaniami.
***
Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem
Prowadzi: Jan Olejniczak
Materiał przygotował: Maciej Wójcik
Data emisji: 20.10.2021
Godzina emisji: 18.14
pj