Do 30 km/h w terenie zabudowanym - nowe przepisy utrudnią życie kierowcom?

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2021 10:54
Nie szybciej niż 30 kilometrów na godzinę! Parlament Europejski wprowadza kolejne zmiany w przepisach o dopuszczalnej prędkości poruszania się samochodami na osiedlach. Przyjęto rezolucję, na mocy której państwa Unii Europejskiej powinny wprowadzić tak zwane strefy "tempo 30". 
Co kierowcy sądzą o nowych przepisach?
Co kierowcy sądzą o nowych przepisach? Foto: Velimir Zeland/ Shutterstock

benzyna1200.jpg
Ceny paliw szaleją. Jak jeździć, by auto paliło mniej?

Nowe przepisy mają "zwiększyć bezpieczeństwo pieszych"; ma też być "bardziej ekologicznie". Czy w praktyce po prostu będziemy potrzebować więcej czasu na dojazd do pracy i szkoły i pojawi się więcej korków - co zwiększy poziom smogu? - Chodzi o to, by na większych ulicach wciąż obowiązywała prędkość 50 km/h. Te ograniczenia mają dotyczyć wyłącznie ulic osiedlowych, które nie powinny być tranzytowe - mówił Wojciech Wojtowicz z Urbnews.pl. 

Posłuchaj
09:57 ograniczenie prędkości 2021_11_24-18-15-11.mp3 Czy nowe przepisy zostaną wprowadzone, a jeśli tak, to co się zmieni? (TOP/Czwórka) 

- Pierwsze strefy "tempo 30" powstały już ponad 50 lat temu w Szwecji - mówi Wojciech Wojtowicz. Potem wprowadzano je w innych krajach. - Według statystyk liczba wypadków w tych strefach zmniejszała się, ale to wiązało się oczywiście z przebudowami dróg i egzekucją wprowadzanych ograniczeń - mówił ekspert. 

Czytaj także:

W polskich miastach strefy "tempo 30" wprowadzane są powoli. - Pierwsze pojawiły się na początku tego wieku. Jednak rozwój tego typu rozwiązań na większą skalę, m.in. w Gdańsku, rozpoczął się dopiero około 2010 roku - wyliczał ekspert. 

Czytaj także:

Celem europejskich parlamentarzystów jest - jak tłumaczył Wojciech Wojtowicz - realizacja "wizji 0". - To pomysł, który znamy ze Skandynawii. Chodzi o maksymalne ograniczenie liczby wypadków. Dlatego Parlament Europejski zdecydował się przyjąć ramy polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego. To zbiór zaleceń dotyczący tego, jak projektować ulice w miastach - tłumaczył. Jednak, jak mówił Wojciech Pasieczny z Fundacji Zapobiegania Wypadkom Drogowym, przy ograniczeniu do 50 km/h pieszy wciąż ma szansę przeżyć zderzenie z pojazdem. - Choć oczywiście to prędkość graniczna - mówił ekspert. 


***

Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem

Prowadzi: Jan Olejniczak

Materiał przygotował: Maciej Wójcik

Data emisji: 24.11.2021

Godzina emisji: 18.15

kd/pj

Czytaj także

Elektryczny autobus: "bardzo cichy, niezwykle dynamiczny i przyjazny środowisku"

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2021 21:15
Era "elektryków" zaczęła się w najlepsze, w ostatnich latach coraz częściej sięgamy po tego typu pojazdy, a widok samochodów z zieloną tablicą rejestracyjną nikogo chyba już nie dziwi. Na fali elektromobilności polskie miasta coraz częściej decydują się na zakup elektrycznych autobusów. Jak sprawdzają się w praktyce i jak wygląda ich obsługa?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pieszymi jesteśmy codziennie. Kierowcami jednak też bywamy

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2021 20:55
Liczba samochodów z roku na rok rośnie. Niestety miejska przestrzeń nie jest z gumy, a zatory uliczne tylko się zwiększają. Samorządy prześcigają się we wprowadzaniu rozwiązań, które rozładują korki, ale też zachęcą do przemieszczania się po mieście komunikacją miejską czy pieszo.
rozwiń zwiń