Komunikatory internetowe - co o nas wiedzą?
Rząd australijski, wychodząc z założenia, że za informację trzeba płacić, twierdzi, że wielkie koncerny internetowe powinny płacić wydawcom za treści informacyjne. - Zazwyczaj, jak szukamy informacji, to - zamiast logować się na konkretne portale - wpisujemy hasło w wyszukiwarkę internetową. Często dostajemy od razu w niej wyniki - mówi Maciej Gajewski ze spidersweb.com.
03:43 Czwórka/ Pierwsze Słyszę - czy google wycofa się z Australii? 04.02.2021.mp3 Czy największa wyszukiwarka internetowa wycofa się z Australii? (Pierwsze Słyszę/Czwórka)
Wyszukiwarka nie przechowuje treści, ale zaciąga informacje z przeróżnych publikacji prasowych. Rząd australijski, w obronie interesów lokalnych mediów stwierdził, że firmy z nich korzystające powinny za to płacić. Natomiast dyrektor zarządzający koncernu podkreśliła, że firma jest skłonna płacić wydawcom za korzystanie z treści, ale nie na zasadach określonych w ustawie. Firmie przede wszystkim nie podobają się zapisy, które przewidują opłaty za linki i krótkie fragmenty tekstów.
RODO - sprawdź, czy wiesz jak chronić swoje dane osobowe
Czytaj także:
Sprawa jest rozwojowa, jednak Google zapowiedział, że gdyby nie doszło do porozumienia rozważy, jeżeli nie całkowite, to przynajmniej częściowe wycofanie swoich usług informacyjnych z Australii. Jak mówi ekspert, tym samym chce działać z pozycji siły. Mając prawie 90% rynku konsumenckich usług internetowych, tego typu działania mogą się wiązać z poważnymi konsekwencjami.
Konkurencja nie śpi i deklaruje, że może przystać na przedstawione warunki. Jednak może to oznaczać uciążliwość dla użytkowników związaną z różnicami pomiędzy przeglądarkami.
Czytaj także:
Australia to niejedyny kraj, czy region na świecie, który wszedł w spór z gigantami internetowymi. - Unia Europejska prowadzi różnego rodzaju dochodzenia w tej sprawie, na rynku chińskim i rosyjskim trwają spory - mówi specjalista. - Więc co najmniej pół świata debatuje nad tym, czy pozwolić wyszukiwarkom internetowym na bezpłatne indeksowanie wszystkiego. Zwłaszcza że mamy przykłady wydawnictw, które się zbuntowały i zapowiedziały, że nie życzą sobie być indeksowane w wyszukiwarce. Firmy internetowe trzymają rynek mediów trochę w szachu, z drugiej strony media mają już dość dzielenia się z nimi zyskami.
***
Tytuł audycji: Pierwsze słyszę
Prowadzi: Kamil Jasieński
Materiał: Mateusz Kulik
Data emisji: 04.02.2021
Godzina emisji: 7.17
aw