Haptyczny pierścień. Dotknij wirtualnej rzeczywistości

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2022 11:10
Rzeczywistość wirtualna rozwijana jest w zawrotnym tempie. Naukowcy i wynalazcy pracują nad coraz nowszymi produktami. Jednym z nich jest haptyczny pierścień, Hapling, który pozwala odbierać wrażenia dotykowe, np. w grze przybić "piątkę" z innym graczem czy pogłaskać kotka. 
Okulary VR pozwalają nam zanurzyć się w wirtualną rzeczywistość. Pierścień stworzony przez startup Haptology pozwala nam dotykać w niej przeróżnych przedmiotów.
Okulary VR pozwalają nam zanurzyć się w wirtualną rzeczywistość. Pierścień stworzony przez startup Haptology pozwala nam dotykać w niej przeróżnych przedmiotów.Foto: HQuality/Shutterstock.com

Przed skonstruowaniem haptycznego pierścienia zespół skupiony wokół krakowskiego startupu Haptology musiał dokładnie poznać działanie haptyki. - Tak jak optyka jest inżynierią oka i wzroku, tak haptyka jest inżynierią dotyku - tłumaczy Brygida Dzidek, założycielka i prezeska startupu Haptology. - To ona rozumie i tłumaczy to, w jaki sposób prowadzimy interakcje ze światem zewnętrznym poprzez stałe fizyczne - tarcie czy ciśnienie. Znając te zależności, jesteśmy w stanie rozpisać je w taki sposób, by tworzyć sztuczne wrażenia dotykowe, tłumaczone przez urządzenia, z którymi dzisiaj mamy tak szeroki kontakt - tablety, opaski czy inteligentną biżuterię - dodaje. 

Rękawice kontra pierścień

Pierwszym skojarzeniem, jeśli chodzi o wrażenia dotykowe w grach, są rękawice VR. Tymczasem startup Haptology przygotował niewielki pierścionek. - Rękawice to najprostsza forma lokacji nadajników wibracji. Tworzenie wrażeń dotykowych odbywa się za pomocą modulacji wibracji w czasie i przestrzeni - wyjaśnia gość Kamila Jasieńskiego. - My doszliśmy do takiego momentu, że jesteśmy w stanie stworzyć jeden ośrodek stymulujący, właśnie w postaci biżuterii inteligentnej - dodaje. 

Jak wyjaśnia gość Czwórki, pierścień jest kontrolerem okluzywnym - nie musimy niczego trzymać w dłoni, zakładać rękawic. Dzięki takiemu rozwiązaniu jest bardzo higieniczny, lekki i bezprzewodowy. 

Pierwszą funkcjonalnością tego urządzenie jest możliwość przekazania uczucia obecności, wrażenia przestrzeni, interakcja z przedmiotami, które istnieją w świecie wirtualnym. - Głównym zadaniem pierścienia jest integracja wrażeń dotykowych, w trakcie gdy np. gracz prowadzi interakcję dłońmi: otwiera drzwi, głaszcze kotka, czuje padający deszcz, rzuca zaklęcie - wymienia Brygida Dzidek. 

Czas testów

Dziś wcale nie musimy sobie wyobrażać, jak to działa. Haptology zaprasza na testy i wypróbowanie demonstratora. - Nasza technologia wyszła z laboratorium, jest w fazach testowania operacyjnego u naszych pierwszych partnerów - mówi gość Czwórki. - Stosujemy ją nie tylko w grach, ale i w aplikacjach szkoleniowych, przemysłowych czy okołomedycznych - dodaje. 

Dzięki Haplingowi możemy wchodzić w interakcje w wirtualnym świecie: podać rękę, przybić piątkę, poczuć krawędzie, głębokość i objętość przedmiotów, z którymi mamy do czynienia w VR'e, pogłaskać sztuczne twory w świecie, poczuć teksturę, odebrać wrażenia ze środowiska, jak padający deszcz. - Nie poczujemy bólu, np. grając w strzelankę. Pierścień nie jest tak projektowany, by poczuć wrażenia w zakresie progu bólu - podkreśla gość Czwórki. - Potrafimy zwiększać intensywność doznań, tworzymy też wrażenia nieprzyjemne, jak czucie przeróżnych tekstur - np. skóry węża - dodaje. 


Posłuchaj
10:09 czwórka pierwsze słyszę 31.03.2022.mp3 O Haplingu, haptycznym pierścieniu, opowiada Brygida Dzidek (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

Dziś deweloperzy gier mogą dodać do swoich produktów wrażenia dotykowe z biblioteki startupu. Mogą je wdrożyć w nowe gry, ale i zaaplikować do starszych produktów. Baza Haptology dziś zawiera 60 różnego rodzaju doznań, do testów przekazano 28 z nich. - Ten projekt będzie się rozwijał - zapewnia Brygida Dzidek. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

ProwadziKamil Jasieński

Gość: Brygida Dzidek (założycielka i prezeska startupu Haptology)

Data emisji: 31.03.2022

Godzina emisji: 8.15

pj

Czytaj także

Technologia VR rozwija się gwałtownie. Kolejny etap badań w Laboratorium

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2022 10:44
Pracownia VR/AR vnLab Szkoły Filmowej w Łodzi rozpoczyna badania nad kolejnym doświadczeniem VR w Laboratorium Rzeczywistości Wirtualnej. Czy to będzie skok w rozwoju technologii VR?
rozwiń zwiń