"Legendy gier wideo". Jak rodził się gaming?

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2024 16:50
Gościem Czwórki jest Bartłomiej Kluska, autor książki "Legendy gier wideo". Możemy w niej poznać historie gier i jej twórców. - Co jest wspólne, to fakt, że pierwsze, ale też i następne pokolenia twórców gier szukały inspiracji w świecie analogowym - mówi gość audycji.
Legendy gier wideo o książce rozmawiamy z jej autorem Bartłomiejem Kluską.
"Legendy gier wideo" o książce rozmawiamy z jej autorem Bartłomiejem Kluską.Foto: shutterstock/Anton27
  • Bartłomiej Kluska jest autorem książki "Legendy gier wideo".
  • Dzięki niej fani gamingu mogą lepiej poznać historie gier i jej twórców.
  • Gość Czwórki opowiada o początkach gier wideo.

Książka "Legendy gier wideo" to niezwykła pozycja dla fanów gamingu. Od narodzin gier aż po współczesność: książka opowiada o największych twórcach, którzy reprezentują każdy okres w historii gier wideo.

Jak można przeczytać w jej opisie, dzięki książce można prześledzić życie najwybitniejszych twórców gier wideo w historii, a przy okazji dowiedzieć się, jak wielki był ich wpływ na wszystkie kolejne gry, również dzisiejsze hity. Bartłomiej Kluska przywołuje także twórców, którzy stali się milionerami, a potem wszystko stracili. Odkrywa historie małych firm, które stały się wielkimi korporacjami.

"Legendy gier wideo" - zaczęło się od pojedynczych twórców

Wielki marsz gier wideo rozpoczął się w latach 80. XX wieku. Wtedy twórcami gier były nawet pojedyncze osoby. - Potem zespoły producenckie rosły z jednej, dwóch, trzech osób, do coraz większych grup - mówi gość audycji. - Teraz mamy nawet podzielone role: jeden jest programistą, drugi jest grafikiem, trzeci odpowiada za dźwięk, czwarty za projekt poziomów itd. Trudno jednoznacznie wskazać jednego twórcę. Branża gamingowa rozwija się w ekspresowym tempie i stoją za nią miliardowe budżety. Jednocześnie ciągle chcielibyśmy patrzeć na gry jako jakiś akt twórczy, akt kreacji, a nie jak na fabrykę.

Zobacz także:

Inspiracje pierwszych twórców gier wideo

Autor publikacji zabiera nas w swoistą podróż w czasie, opowiada o pierwszych twórcach gier i tłumaczy także skąd wzięła się potrzeba ich tworzenia.

Pionierzy, twórcy branży gier wideo i autorzy tych pierwszych, popularnych nawet do dzisiaj gier wychowywali się w zupełnie innych realiach.  W świecie analogowym nie mieli takich rozrywek jak dzisiaj. Na przykład twórca gry Mario bawił się klockami i później ten analogowy świat przeniósł do gry wideo.


Posłuchaj
19:35 CZWORKA/Pierwsze słyszę = legendy gier 01.02.2024.mp3 "Legendy gier wideo". Jak rodziła się branża gamingowa? (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

- Patrząc na późniejsze czasy, Japończyk Satoshi Tajiri, twórca Pokémonów, zaczynał jako nastoletni, młodzieńczy zbieracz robaków, których szukał na łąkach i na polach - opowiada Bartłomiej Kluska. - Jednak miejsce jego dziecięcych zabaw zostało zabetonowane. Więc w latach dziewięćdziesiątych przeniósł ten zwyczaj zbierania robaków na swojego Game Boya i w ten sposób narodziły się Pokémony.


***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Gość: Bartłomiej Kluska (dziennikarz, historyk, autor publikacji o grach wideo, m.in. książki "Legendy gier wideo")

Data emisji: 1.02.2024 

Godzina emisji: 9.15

aw/pj


Czytaj także

Sztuka pikselowa - gratka dla wielbicieli gier retro

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2023 16:21
Wielbicielom gier w latach 80. i 90. łezka z całą pewnością zakręci się w oku. Łukasz Długosz tworzy pikselową sztukę, która przenosi odbiorcę do ery 8-bitowych gier wideo, kiedy "życie było łatwe, a gry były trudne".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Gry wideo i świat kultury. RoboCop, Terminator i Lem

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2023 13:27
Świat gier chętnie korzysta ze świata filmów, sięga też po książki. Najnowsze produkcje: "RoboCop: Rogue City", "Terminator: Resistance" czy "The Invincible" na motywach powieści Stanisława Lema, przyciągają fanów
rozwiń zwiń