Dla młodych warszawianek wizyta w domu mody była wejściem w dorosłość. Dziś, kiedy myślimy o Herse, mamy przed oczami Warszawę, której już nie ma Agnieszka Dąbrowska
Black Friday i celebrytki. To już było u Hersego
Dom mody mieścił się nieopodal Teatru Wielkiego w Warszawie i na początku funkcjonował jako magazyn z "koronkami i towarami białymi", czyli przede wszystkim z bielizną. Kilka lat później z metką Herse sprzedawano już wszystko, łącznie z biżuterią, modą męską i dziecięcą, strojami nocnymi. Marka tworzyła kampanie reklamowe, oferowała zniżki sezonowe, budowała relacje z klientkami, ambasadorkami i mediami. - Zgodnie z obowiązującą wówczas na Zachodzie strategią marketingową, zakupy w sklepie Hersego miały być przyjemnością, sposobem spędzania wolnego czasu - opowiada Agnieszka Dąbrowska z Muzeum Warszawy. - Krąg klientów i klientek był bardzo szeroki. Spotykała się tam śmietanka towarzyska, która miała do dyspozycji specjalne saloniki, przymierzalnie dla pań oraz poczekalnie dla panów.
11:23 CZWÓRKA Stacja Kultura - herse 11.11.2021.mp3 Historia Domu Mody Herse (Stacja Kultura/Czwórka)
Niezwykłość tej marki polegała także na sposobie zarządzania. Politykę firmy wobec pracowników - troskę o ich zdrowie i stosunkowo wysokie pensje - doceniał m.in. Bolesław Prus Agnieszka Dąbrowska
Zakupy jako forma spędzania wolnego czasu
Na przełomie XIX i XX wieku Dom Mody Herse przeniósł swoje imperium na ulicę Marszałkowską 150. - To była piękna i wybudowana z wielkim rozmachem kamienica, w której na kilku poziomach mieściły się magazyny, pracownie krawieckie i przestrzenie sprzedażowe odpowiednio dostosowane do sprzedawanych produktów - opowiada kustoszka i autorka książki "Herse. Warszawski Dom Mody". - Był to sklep oferujący towary dla osób zamożnych i rzeczy bardzo kosztowne, ale ten asortyment słynął z tego, że był znakomitej jakości.
Posłuchaj także:
Kreacje od Hersego pojawiały się w tekstach Witkacego, u Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i Marii Dąbrowskiej. Ubrania z tego domu mody były od razu zauważane na ulicy Agnieszka Dąbrowska
Ulubione miejsce emancypantek
Kiedy pod koniec XIX wieku przemysł tekstylny zaczął się szybko rozwijać, a tkaniny stawały się coraz tańsze, Herse wprowadził do sprzedaży konfekcję, czyli odzież gotową, a nie szytą na miarę. - To sprawiło, że moda stała się dostępna dla szerszego grona odbiorców - wyjaśnia rozmówczyni Ady Janiszewskiej. - Dom Mody Herse zyskał wówczas nowe klientki - wyemancypowane kobiety: aktywne zawodowo i uprawiające sport. Dom Mody Herse zakończył działalność w 1936 roku.
Pierwsza siedziba Domu Mody Bogusław Herse przy ul. Senatorskiej 10, ok. 1885 -1899; il. J. K., C. Angerer&Göschl, ze zbiorów Biblioteki Narodowej
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Małgorzata Jakubowska
Materiał: Ada Janiszewska
Data emisji: 11.11.2021
Godzina emisji: 11.40
kul