Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Katarzyna Karaś 27.03.2012

Głodujący w obronie lekcji historii trafił do szpitala

66-letni Marian Stach po dziewięciu dniach głodówki źle się czuł, miał nudności i arytmię serca. Mężczyznę zabrała karetka.
Posłuchaj
  • Grzegorz Surdy, który protestuje od pierwszego dnia, mówi, że reszta głodujących na razie czuje się dobrze
Czytaj także

Reporterka Radia Kraków dowiedziała się, że jego stan jest dobry, nie wiadomo jednak, jak długo potrwa hospitalizacja. Marian Stach pracował w nowohuckim kombinacie. W latach 80. działał w Solidarności.
Grupa działaczy dawnej Solidarności od dziewięciu dni prowadzi głodówkę w kościele salezjanów na Dębnikach. Protestują w ten sposób przeciwko zmianom, planowanym przez resort edukacji w organizacji nauczania historii.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
W wydanym w niedzielę oświadczeniu głodujący wezwali minister edukacji Krystynę Szumilas do przyjazdu do Krakowa, rozpoczęcia negocjacji o zwieszeniu rozporządzenia dotyczącego nowych podstaw programowych i rozpoczęcia konsultacji społecznych. Żądają też ujawnienia nazwisk ekspertów, którzy przygotowali nowe podstawy programowe. Solidarność z protestującymi wyraziło wiele środowisk.
MEN w komunikacie opublikowanym na swoich stronach internetowych zapewnia, że "bez względu na to, czy uczeń w liceum ogólnokształcącym wybierze przedmioty humanistyczne, czy przyrodnicze, przez cały okres nauki będzie uczył się historii. W I klasie (przyrodniczej, politechnicznej, humanistycznej, ekonomicznej) będą to dwie godziny historii tygodniowo. Od 2015 r., kiedy obecni uczniowie klas III gimnazjów ukończą szkoły ponadgimnazjalne, będziemy mieć absolwentów dużo lepiej, solidniej przygotowanych nie tylko do kontynuowania nauki, ale także dobrze znających historię najnowszą".
Nowe rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, które ma wejść w życie od 1 września 2012 r., minister edukacji podpisała 20 stycznia. Wiąże się ono z rozpoczętą we wrześniu 2009 r. reformą edukacji i stopniowym wprowadzaniem nowej podstawy programowej nauczania. W podstawie określone jest, czego i na jakim etapie nauki uczeń musi się nauczyć.
IAR,PAP,kk