Logo Polskiego Radia
Jedynka
Izabella Mazurek 22.09.2010

Szklanka mleka w akcji

Z akcji "Szklanka mleka" korzysta w Polsce 2,8 mln uczniów. To najlepszy wynik w Unii Europejskiej.
Wiceprezes  ARR Lucjan ZwolakWiceprezes ARR Lucjan ZwolakFot. W. Kusiński, PR
Posłuchaj
  • Lucjan Zwolak z Agencji Rynku Rolnego o "Szklance mleka"
Czytaj także

- Akcja "Szklanka mleka" od kilku lat przeprowadzana jest w szkołach krajów Unii Europejskiej i w tym roku Polska może pochwalić się najlepszymi wynikami w Unii. U nas z tej akcji korzysta 2,8 mln uczniów - mówi gość "Sygnałów Dnia" Lucjan Zwolak, wiceprezes Agencji Rynku Rolnego.

Niecałe 600 tysięcy uczniów korzysta też z programu "Owoce i warzywa w szkole". W tym roku na tę akcję przeznaczone jest 12 mln euro, z tego - 9 mln euro Polska dostała z UE, a 3 mln zł z budżetu państwa.

- Rolnicy się nie garną do tego, bo nie jest to proste dla indywidualnego rolnika dostarczyć trzy razy w tygodniu owoce i warzywa w odpowiednich porcjach i opakowaniach. Trzeba mieć o tego odpowiednie zaplecze techniczne - twierdzi Lucjan Zwolak.

Gość "Sygnałów Dnia" zapewnia, że agencja nie interweniuje już na rynku mięsa, zboża i mleka, bo gospodarka rolna jest w Polsce ustabilizowana. Państwo zamierza wspomagać rolników tylko w przypadku klęsk żywiołowych.

- W tym roku nie wykluczamy interwencji na rynku mleka, co spowodowane jest klęską powodzi na południu Polski - informuje Lucjan Zwolak.

Prezes Agencji Rynku Rolnego twierdzi, że polscy rolnicy sprostali wymogom Unii Europejskiej i odnaleźli się na rynku. - Dowodem na to jest dodatni bilans handlowy w obrotach produktami rolno-spożywczymi. Mamy teraz nadwyżkę 2 mld euro - mówi Zwolak.

W tym roku ARR obchodzi 20. rocznicę powstania. Agencja zajmuje się interwencjami na rynku rolnym oraz administrowaniem unijnych akcji prospołecznych, np. "Szklanka mleka" czy "Owoce i warzywa w szkole".

(im)