Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Wiśniewska 11.12.2014

Ataków hakerskich przybywa. Firmy wydają więcej na ochronę

W światowej cyberprzestrzeni przybywa ataków hakerskich. Jest ich więcej o 50 procent, wynika z raportu opublikowanego przez firmę doradczą PwC na temat informatycznego bezpieczeństwa, również polskich przedsiębiorstw.
Ataków hakerskich przybywa. Firmy wydają więcej na ochronęGlow Images/East News

Na całym świecie 10 tysięcy organizacji, uwzględnionych w raporcie, zgłosiło  czterdzieści dwa miliony ataków.

Ataki ściśle ukierunkowane

Działania hakerów coraz częściej są ściśle ukierunkowane, podkreśla Piotr Urban, partner PwC, odpowiedzialny za usługi związane z bezpieczeństwem i ryzykiem.

- Ataki te są coraz bardziej profesjonalne. Dawniej atak hakerów polegał na wejściu, uzyskaniu tego, co chciano, albo tego, co udało się zebrać i ucieczce. Teraz atakujący może nawet firmę infiltrować przez 1 – 6 miesięcy, starać się pozostać przez ten czas niezauważonym – wyjaśnia Piotr Urban.

Duże straty firm

Atakujący  liczą na zdobycie informacji, które mają dużą wartość.

- To są np. bazy danych klientów, informacje o kluczowych pracownikach, wynagrodzeniach, umowach handlowych, cennikach, know-how, informacje przemysłowe, które dają przewagę konkurencyjną. Strata firm, która z tytułu takiego ataku wynika, to nie tylko zakłócenie działalności, ale i utrata rynku, klientów, reputacji – wyjaśnia ekspert PwC.

Polskie firmy wydają coraz więcej na obronę przed atakami

Polskie firmy zwiększają wydatki na obronę przed rosnącym zagrożeniem.

- Rok temu było to 3,5 – 4 proc. wydatków na bezpieczeństwo w relacji do wydatków na technologie IT. Tyle miał świat, Polska miała niecałe 3 proc. Teraz mamy trochę więcej, 5,5 proc. Przez lata nie inwestowaliśmy wystarczająco, teraz świadomość wzrasta. Firmy widzą, że dobrze zabezpieczając się przed atakami hakerów, mają przewagę konkurencyjną – tłumaczy Piotr Urban.

W polskiej części raportu przeanalizowano dane z 77 firm i organizacji. Są to przedstawiciele branż: finansowej, telekomunikacyjnej i przemysłowej.

Elżbieta Szczerbak, awi