Logo Polskiego Radia
Dwójka
migrator migrator 20.11.2007

Musica humana: Johannes Ockeghem - mistrz eksperymentu

Obchodzona w tym roku 510 rocznica śmierci Johannesa Ockeghema (1497) przyniosła kilka ciekawych nagrań. Na pewno najbardziej fascynującym (od strony poznawczej ale i artystycznej) jest album francuskiego Ensemble Musica nova.

Zawiera on nagranie zagadkowej mszy Cuiusvis toni mistrza, mszy która mogła być śpiewana w każdej z czterech głównych skal kościelnych. To wymagało od chórzystów z kapeli króla Francji (gdzie Ockeghem był kapelmistrzem) wielkiej pracy, podobnie zresztą - od zespołu Musica nova, który nagrał wszystkie cztery wersje mszy. My usłyszymy wersję dorycką. Nagranie jest wspaniałe: znakomite barwy głosów, piękne miękkie legato, polifonia bardzo dynamiczna, ekspansywna w swym rozwoju. Msza - to dzieło eksperymentalne, świadectwo poszukiwań, Ockeghem był mistrzem takich doświadczeń, obok tego miał jednak szereg całkiem konserwatywnych upodobań. W audycji usłyszymy też - eksperymentalny w swych założeniach, oparty na podkładzie symboliki cyfrowej - motet Intemerata Dei Mater, a także fragmenty mszy Fours seulement. Ta ostatnia to kolejny przykład eksperymentowania: dzieło opiera się na własnej pieśni Ockeghema (stąd tytuł), kompozytor czerpie z niej motywy, umieszczając w różnych kontekstach. Będzie to też okazja do porównania interpretacji francuskiej (Cuiusvis toni) i brytyjskiej (Clerks' Group, w Fors seulement).

Zaprasza Ewa Obniska

tagi: Francja