Logo Polskiego Radia
Czwórka
Karina Duczyńska 01.08.2015

Powstanie Warszawskie w popkulturze. "Historia zaczyna trafiać do młodych"

Powstańczy zryw z 1944 roku coraz bardziej funkcjonuje w kulturze masowej. - To zabiegi uproszczone, komercyjne, ale dzięki nim chyba każdy dziś wie, że to wydarzenie miało miejsce - mówi historyk Tomasz Leszkowicz.
Posłuchaj
  • Młodzi Polacy świętują kolejne rocznie wybuchu Powstania Warszawskiego - mówi Tomasz Leszkowicz (Tędy po trendy/Czwórka)
Czytaj także

1 sierpnia mija 71. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego. Otwarci na wiedzę i dyskusje na ten temat uaktywniają się też w internecie, a społeczność miłośników historii - pasjonatów, studentów, nauczycieli, naukowców - stale rośnie. - Ten proces zajął nam wiele lat - tłumaczy Leszkowicz i dodaje, że początkiem "mody na Powstanie" był 2004 rok i huczne obchody 60. rocznicy jego wybuchu, a także stworzenie Muzeum Powstania Warszawskiego. - Historia zaczyna być podawana w formie przystępnej dla każdego. Piosenki rockowe, na przykład Lao Che, świetnie współgrają z literaturą, m.in. "Kolumbami". W Warszawie te wydarzenia są najbardziej komplementarne z historią, bo tu wciąż żyją powstańcy, działa pamięć społeczna - mówi historyk.

Serwis specjalny Powstanie Warszawskie <<<

W programie zastanawialiśmy się jednak także, czy rzeczywiście organizowane dziś eventy, koncerty i konkursy na powstańcze stylizacje nie deprecjonują znaczenia Powstania Warszawskiego, i czy sprzedażą koszulek z krwawiącym sercem czy czapeczek z kotwicą, tuż obok stoisk z watą cukrową, nie profanuje się pamięci o powstańczych wydarzeniach.

***

Tytuł audycji: Tędy po trendy

Prowadzą: Aleksandra Jasińska, Kamil Jasieński

Gość: Tomasz Leszkowicz (historyk, redaktor naczelny portalu Histmap.org)

Data emisji: 01.08.2015

Godzina emisji: 11.00

kd/fbi