Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Adam Koniecki 24.12.2016

Jak chronić tradycyjne produkty na rynku UE?

Potrawy świąteczne, które trafią na nasze stoły, "chronione" są bożonarodzeniowym zwyczajem. Niektóre polskie produkty, będące naszym lokalnym dziedzictwem, dodatkowo chronione są przez Unię Europejską. Gośćmi Panoramy Europejskiej byli Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności i Bartosz Zadura z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

Jak wyjaśniał w Polskim Radiu 24 Bartosz Zadura, artykuł chroniony przez UE posiada specjalne oznaczenie. – Ten znak wyróżnia produkt od wszystkich innych – wskazywał. – Chroniona może być nazwa artykułu, ochrona może też dotyczyć miejsca jego wytwarzania – tłumaczył ekspert z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

– Jeżeli np. widzimy w sklepie miód kurpiowski czy ser koryciński, od razu wiemy, gdzie i w jaki sposób produkt został wyprodukowany – mówił Bartosz Zadura. Z kolei Andrzej Gantner zauważył, że oznaczenia unijne mogłyby podnieść popularność naszych produktów poza krajem.

– Problem w tym, że eksportujemy bardzo mało tego typu produktów. Artykuły wytwarzane są często w niedużych ilościach, trafiają na rynek lokalny i krajowy – zaznaczył gość Polskiego Radia 24. – Unijne oznaczenia przynoszą lokalnym producentom wymierne korzyści, jeżeli dany produkt jest szeroko rozpoznawalny i produkowany na dużą skalę – pointował Andrzej Gantner.

Więcej w całej rozmowie.

W I części Panoramy Europejskiej o dwudziestoleciu Wolontariatu Europejskiego mówili Melania Miksiewicz z Narodowej Agencji Programu Erasmus Plus, Marek Peda z Polskiej Fundacji im. Roberta Schumana i Maria Titova, ukraińska wolontariuszka.

Gospodarzami programu byli Katarzyna Kornet i Michał Strzałkowski.

Polskie Radio 24/mp

Panorama Europejska w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje

___________________

Data emisji: 23.12.16

Godzina emisji: 23.12