Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Marta Kwasnicka 17.05.2013

Bach to żółty, Requiem Mozarta - szary

Badania wskazują, że nasze mózgi kojarzą muzykę z kolorami. Te skojarzenia są takie same niezależnie od kultury, w jakiej wzrastaliśmy.
Bach to żółty, Requiem Mozarta - szary Glow Images/East News
Bach to żółty, Requiem to szary
Badania wskazują, że nasze mózgi kojarzą muzykę z kolorami. Te skojarzenia są takie same niezależnie od kultury, w jakiej wzrastaliśmy.
Badacze z University of California ustalili na przykład, że Koncert fletowy G-dur nr 1 Mozarta na ogół kojarzy się z jaskrawą żółcią i kolorem pomarańczowym, ale już jego słynne Requiem - z ciemną szarością, wpadającą w granat. Ale ustalenia nie dotyczą tylko muzyki poważnej, także np. bluesa.
Uczeni z Kalifornii prezentowali muzykę zarówno mieszkańcom USA, jak i Meksyku - ale wyniki były zbliżone. To oznacza, że ludzie dzielą ze sobą emocjonalną paletę, niezależnie od kultury.
- Rezultaty były bardzo wyraźne i zbliżone niezależnie od kultury. Wyraźnie wskazują na silną rolę, jaką grają emocje podczas procesu przetwarzania muzyki na kolory - mówi Stephen Palmer, główny autor badań publikowanych w Proceedings of the National Academy of Sciences.
Uczeni z UC Berkeley zaproponowali badanym paletę 37 kolorów. Okazało się, że ludzie zwykle przyporządkowywali szybsze utwory w tonaci durowej jasnym kolorom, podczas gdy wolna i molowa muzyka przywodziła im na myśl raczej ciemne barwy. - W 95 proc. można było przewidzieć emocje, jakie badani czuli na podstawie muzyki - mówi Palmer.

Badacze z University of California ustalili na przykład, że Koncert fletowy G-dur nr 1 Mozarta na ogół kojarzy się z jaskrawą żółcią i kolorem pomarańczowym, ale już jego słynne Requiem - z ciemną szarością, wpadającą w granat. Ale ustalenia nie dotyczą tylko muzyki poważnej, także np. bluesa.

Uczeni z Kalifornii prezentowali muzykę zarówno mieszkańcom USA, jak i Meksyku - ale wyniki były zbliżone. To oznacza, że ludzie dzielą ze sobą emocjonalną paletę, niezależnie od kultury.

- Rezultaty były bardzo wyraźne i zbliżone do siebie niezależnie od kultury. Wyraźnie wskazują na silną rolę, jaką grają emocje podczas procesu przetwarzania muzyki na kolory - mówi Stephen Palmer, główny autor badań publikowanych w Proceedings of the National Academy of Sciences.

Uczeni z UC Berkeley zaproponowali badanym paletę 37 kolorów. Okazało się, że ludzie zwykle przyporządkowywali szybsze utwory w tonaci durowej jasnym kolorom, podczas gdy wolna i molowa muzyka przywodziła im na myśl raczej ciemne barwy. - W 95 proc. można było przewidzieć emocje, jakie badani czuli na podstawie muzyki - mówi Palmer.

(ew/ScienceDaily)