Logo Polskiego Radia
PAP
Anna Wiśniewska 17.06.2014

Ustawa o prawach konsumenta podpisana. Nowe przepisy za pół roku

Ustawa o prawach konsumenta, która m.in. wzmacnia prawa konsumentów dotyczące zwracania towarów kupowanych na odległość i reklamacji wadliwych produktów, we wtorek została podpisana przez prezydenta RP. Nowe przepisy mają wejść w życie w pół roku po ogłoszeniu.
Zakupy w internecieZakupy w internecieGlow Images

Ustawa wdraża do naszego prawa unijną dyrektywę ws. praw konsumenta. Pierwotnie resort sprawiedliwości, który przygotował jej projekt, chciał, by zaczęła ona obowiązywać już 13 czerwca tego roku, gdyż - argumentował - wynika to wprost z dyrektywy UE.

Konsumenci zyskali więcej praw w UE. Polska zwleka z wdrożeniem przepisów >>>

Jednak sejmowa komisja gospodarki - zgodnie z sugestią szefa UOKiK Adama Jassera - wprowadziła 6-miesięczne vacatio legis dla tych przepisów. Jasser argumentował, że potrzeba czasu na dobre przygotowanie się - m.in. przez rzeczników konsumentów - do wdrożenia ustawy. Ministerstwo Sprawiedliwości było przeciw długiemu vacatio legis z obawy przed nałożeniem na Polskę kar ze strony Komisji Europejskiej.

Co się zmieni

Po wprowadzeniu nowego prawa, każdy z nas będzie mógł w ciągu 14 dni zwrócić produkt kupiony online.

Ponadto, koszty zakupu usług i towarów w sieci nie będą już dla klientów zaskoczeniem. Szczegółowe obowiązki informacyjne będą obowiązywać w przypadku każdego typu zawieranych umów.

Klient wybierze formę naprawy wady kupionego towaru

Naprawa, wymiana, obniżenie ceny, zwrot pieniędzy – takie uprawnienia będą przysługiwać konsumentom w związku z wadą zakupionego towaru.

To od konsumenta będzie zależało, z której możliwości skorzysta.

Zamiast reklamacji – rękojmia

Klient, zamiast uprawnień z tytułu niezgodności z umową, będzie korzystał z rękojmi, która zostanie uregulowana w kodeksie cywilnym.

2 lata na reklamację

Nie zmieni się czas na złożenie reklamacji z tytułu niezgodności z umową – klienci będą to mogli zrobić nadal w ciągu dwóch lat od zakupu.

Istnienie wady wydłużone do 12 miesięcy

Z 6 do 12 miesięcy wydłuży się korzystny dla konsumenta czas, w którym przyjmuje się, że wada istniała już w momencie sprzedaży. Obecnie wiele reklamacji złożonych po upływie pół roku od zakupu jest automatycznie odrzucanych przez sprzedawców.

14 dni na zwrot towaru kupionego w Internecie lub na pokazie

Do 14 dni zwiększy się czas na odstąpienie od umowy zawartej na odległość (np. przez Internet, telefon) lub poza lokalem przedsiębiorcy (np. od akwizytora, na pokazie).

Jednolity wzór odstąpienia od umowy

Jeżeli konsument nie zostanie poinformowany o tym prawie, termin ten przedłuży się do 12 miesięcy (obecnie – trzy). Ustawa wprowadzi także jednolity wzór odstąpienia od umowy.

Kto zapłaci za wysyłkę zwróconego towaru

Projekt przepisów precyzuje, że w sytuacji odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem, klient ponosi koszty odesłania towaru, pod warunkiem, że został o tym wcześniej poinformowany. Obecnie brak precyzyjnej regulacji wzbudza wśród klientów oraz sprzedawców wiele wątpliwości co do tego, kto i kiedy płaci za odesłanie produktu.

Większe obowiązki informacyjne handlowców

Projekt ustawy rozszerza obowiązki informacyjne przedsiębiorców – nie tylko w przypadku zakupów internetowych, ale w każdym przypadku konsumenci będą musieli być jasno i rzetelnie poinformowani m.in. o danych przedsiębiorcy, wszystkich kosztach, które będą musieli ponieść.

Ponadto internetowy sprzedawca musi zadbać o to, żeby klient w momencie zamawiania płatnej usługi lub towaru wyraźnie potwierdził, że wie o tym, że musi od razu zapłacić. W przeciwnym razie umowa nie zostanie zawarta.

Informacje na pokazach – tylko na papierze albo na innym nośniku

W przypadku zakupów na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy wymagane przez prawo informacje będą musiały być udzielone na papierze lub za zgodą konsumenta - na innym trwałym nośniku.

Taki sam obowiązek będzie dotyczył przekazania umowy zawartej w ten sposób. Sprzedawca, który nie wypełni obowiązku informacyjnego narazi się na karę grzywny.

Jak czytamy na stronach UOKiK, szeroki obowiązek informacyjny ma ułatwić konsumentom podjęcie świadomej decyzji o wyborze kontrahenta i kupnie produktu.

Precyzyjne określenie kosztów zapłaty

Ustawa wprowadzi zakaz pobierania wyższych kosztów za wybór określonego sposobu zapłaty oraz za kontakt telefoniczny.

Przedsiębiorcy nie będą mogli obciążać konsumentów wyższymi kosztami niż te, które faktycznie ponieśli za określony sposób zapłaty.

Koszty infolinii takie jak za normalne połączenie

Poza tym, konsumenci, którzy kontaktują się w sprawie nabytych produktów czy usług, dzwoniąc na specjalnie uruchomione numery infolinii, nie będą mogli być obciążani opłatami większymi niż za zwykłe połączenie.

Minimalna kwota, od której mają obowiązywać przepisy ustawy, to 50 zł.

PAP/UOKiK, awi