Logo Polskiego Radia
IAR
Jarosław Krawędkowski 25.12.2014

Obowiązuje już nowa ustawa konsumencka: prawie wszystko inaczej

Obowiązująca od dziś nowa ustawa konsumencka wprowadza rewolucyjne zmiany – tak w prawach klienta, jak i obowiązkach sprzedającego. Zmieniają się zasady sprzedaży przez Internet, na pokazach, a także w sklepach tradycyjnych.
Kluczową zmianą, według Federacji Konsumentów, jest to, że przy drugiej reklamacji będziemy mogli odstąpić od kupna towaru i zażądać zwrotu pieniędzy.Kluczową zmianą, według Federacji Konsumentów, jest to, że przy drugiej reklamacji będziemy mogli odstąpić od kupna towaru i zażądać zwrotu pieniędzy.Glow Images/East News
Posłuchaj
  • Za najważniejsza zmianę uznaje Prezes Federacji Konsumentów Kamil Pluskwa-Dąbrowski możliwość zwrotu towaru już przy drugiej reklamacji. /IAR/.
  • Prezes Federacji Konsumentów, Kamil Pluskwa-Dąbrowski zaznacza, że część sklepów zgłasza nieprzygotowanie do nowych przepisów, mimo, że sprzedawcy mieli dużo czasu na przystosowanie się do nowej regulacji./IAR/
  • Więcej obowiązków dla sprzedających i więcej praw dla kupujących. W życie wchodzi nowa ustawa o prawach konsumenta./Paweł Tokarczyk, Polskie Radio/.
Czytaj także

Właściciele sklepów mieli pół roku, żeby się dostosować. Jak jednak twierdzą eksperci, to nie oznacza, że wszyscy handlowcy są przygotowani do zmian. Szczególnie z tych mniejszych placówek.

Klient musi więcej wiedzieć, sprzedawca musi więcej informować

Przedstawiciel platformy handlowej Allegro, Michał Bonarowski podkreśla, że sprzedający mają sporo obowiązków, przede wszystkim informacyjnych.

Ich niespełnienie spowoduje, że przedsiębiorca będzie obciążony karami bądź innymi świadczeniami na rzecz klienta.

Nowe obowiązki informacyjne podkreśla również wiceprezes UOKiK-u, Dorota Karczewska. Wyjaśnia, że to przedsiębiorca będzie musiał dotrzeć do konsumenta z odpowiednimi informacjami.

Jeżeli na cenę towaru składa się kilka elementów (na przykład wysyłka), to sprzedawca musi poinformować o każdym z nich.

Zwrot towaru i reklamacje po nowemu

Zmiany dotyczą także zwrotów i reklamacji. Jak wyjaśnia w rozmowie z IAR wiceszefowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Dorota Karczewska, to klient w przypadku zwrotu towaru zdecyduje czy chce naprawy, wymiany towaru, zwrotu gotówki czy obniżenia ceny produktu.

Nowe obowiązki sprzedających w sieci. Ustawa konsumencka wchodzi w życia

Zwraca uwagę, że podobne przepisy obowiązują w całej Unii Europejskiej. Wprowadzenie nowej ustawy o prawach konsumenta to konsekwencja przyjęcia przez Komisję Europejską w 2011 roku dyrektywy regulującej to zagadnienie.

Nowe przepisy zakładają między innymi wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy

Wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy zawartej przez Internet lub poza siedzibą firmy z 10 do 14 dni i możliwość zwrotu towaru już po drugiej usterce. To główne zmiany, które wprowadza obowiązująca od dziś ustawa konsumencka.

Jak zwrócić nietrafiony prezent? Internetowi klienci mają lepiej

Źr. PAP/x-news

Prezes Federacji Konsumentów, Kamil Pluskwa-Dąbrowski wyjaśnia, że nowe przepisy pomogą kupującym.

Kluczową zmianą, według Federacji Konsumentów, jest to, że przy drugiej reklamacji będziemy mogli odstąpić od kupna towaru i zażądać zwrotu pieniędzy.

Zdaniem rozmówcy IAR, wielokrotna naprawa tego samego elementu potrafiła wyprowadzić z równowagi nawet najspokojniejszego kupującego.

Wielu handlowców nieprzygotowanych do zmian

Prezes Federacji Konsumentów, Kamil Pluskwa-Dąbrowski zaznacza, że część sklepów zgłasza nieprzygotowanie do nowych przepisów, mimo, że sprzedawcy mieli dużo czasu na przystosowanie się do nowej regulacji.

Tymczasem Michał Bonarowski wierzy, że sprzedawcy przygotowali się do zmian. Jak mówi, zainteresowanie sprzedawców nowymi przepisami jest coraz większe.

Problemy mogą być w mniejszych sklepach

Michał Bonarowski twierdzi, że duzi, solidni przedsiębiorcy już dawno przygotowali się do zmian przepisów. Więcej problemów ze spełnieniem nowych wymogów będą mieli mniejsi sprzedawcy.

W ciągu półrocznego vacatio legis trzeba było dostosować sklepy internetowe oraz regulaminy sprzedaży.

Zmiany są poważne, dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował specjalną stronę zarówno dla sprzedających jak i kupujących. Jej adres to: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

IAR, jk

/