Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Adam Kaliński 11.01.2018

Spory konsumenckie: zamiast iść do sądu, można próbować się dogadać

Polacy coraz chętniej korzystają z możliwości polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich. Jak podaje UOKiK, spory najczęściej dotyczą wadliwych butów, sprzętów AGD, usług telekomunikacyjnych i finansowych.

Konsumenci zgłaszali również problemy z dostawcami mediów, firmami telekomunikacyjnymi, kolejami i bankami.

Polubownie krok po kroku

Od roku możemy w sprawach konsumenckich korzystać z postępowania polubownego, zamiast iść do sądu. Takie postępowanie trwa maksimum 90 dni, jest przeważnie bezpłatne i mniej stresujące. Warunkiem jest to, że strony muszą się zgodzić na polubowne rozstrzygnięcie sporu.

Przez rok Punkt Kontaktowy przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów udzielił już ponad 800 informacji w sprawie postępowań polubownych.

"To spory sukces" – ocenił Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak przypomniał UOKiK sam nie prowadzi postępowań polubownych ani nie przyjmuje wniosków. "Robią to podmioty uprawnione. Natomiast nasz Punkt Kontaktowy udziela porad i może pomóc wypełnić dokumenty i wskazać, do jakiej instytucji je złożyć" – dodał szef UOKiK. 

W przypadku postępowania polubownego, najpierw trzeba złożyć reklamację wadliwego towaru lub usługi, a sprzedawca musi ją w całości lub w części odrzucić.

Do wniosku trzeba dołączyć dokumenty, np. potwierdzenie płatności, korespondencję reklamacyjną z przedsiębiorcą, zdjęcia wadliwego towaru. Udział w postępowaniu zasadniczo jest dobrowolny, co oznacza, że obie strony muszą się zgodzić na tę procedurę (wyjątkiem są postępowania przed Rzecznikiem Finansowym i Arbitrem Bankowym, gdzie udział przedsiębiorcy jest obowiązkowy).

Wniosek można też składać elektronicznie

Dobrowolne jest także przyjęcie rozwiązania sporu wypracowanego w toku postępowania, wyjątkiem jest arbitraż przed Arbitrem Bankowym (rozwiązanie sporu jest wiążące dla banku) i przed Sądem Polubownym przy KNF (rozstrzygnięcie jest wiążące dla obu stron).

Jeśli toczymy spór o towar lub usługę, które kupiło się przez internet, można złożyć wniosek elektronicznie przez platformę ODR To strona prowadzona przez Komisję Europejską, dostępna także w języku polskim, przydatna zwłaszcza w konfliktach z przedsiębiorcami z innych krajów UE.

Jeśli druga strona nie zgodzi się na postępowanie polubowne, po 30 dniach sprawa jest zamykana. Do końca 2017 r. Polacy złożyli w ten sposób ponad 1600 wniosków.

Jakie są koszty

Większość postępowań jest dla konsumentów bezpłatna. Wyjątkiem są postępowania przed: Rzecznikiem Finansowym (50 zł), Sądem Polubownym przy KNF (50 zł mediacja, 150 zł arbitraż) i Arbitrem Bankowym (50 zł lub 20 zł – w zależności od wartości przedmiotu sporu).

Trzeba się też liczyć z kosztem powołania rzeczoznawcy, jeśli będzie to konieczne. Więcej przydatnych informacji można znaleźć w Internecie: http://polubowne.uokik.gov.pl/.

UOKiK, ak, NRG