Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
migrator migrator 06.04.2009

Kopie, odbitki a oryginały

Muzeum Narodowe w Poznaniu posiada trzecią w Polsce, co do wielkości kolekcję grafik Rembrandta. Od niedzieli (5 kwietnia) można ją oglądać w Galerii Malarstwa i Rzeźby.
Posłuchaj
  • Rozmowa z Grażyną Hałasą – kuratorką wystawy „Grafiki Rembrandta. Oryginał. Kopia. Późne odbitki”. Poranek Dwójki. Program Drugi Polskiego Radia.
  • Rozmowa z Grażyną Hałasą – kuratorką wystawy „Grafiki Rembrandta. Oryginał. Kopia. Późne odbitki”. Poranek Dwójki. Program Drugi Polskiego Radia.
Czytaj także

Przy znakomitych dziełach z muzealnego archiwum prezentowane są również prace wypożyczone m.in. z Muzeum Narodowego w Warszawie czy Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Na ścianach galerii zawisły takie grafiki jak „Trzy Krzyże” czy „Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny”.

Pełny tytuł wystawy to „Grafiki Rembrandta. Oryginał – Kopia – Późne odbitki” i ma on obrazować główny problem, na którym chcieli się skupić organizatorzy wystawy. Muzeum Narodowe z Poznaniu od lat prowadzi badania nad autentycznością dzieł i czasem ich powstania. Oryginały to odbitki autorskie, wykonane samodzielnie przez artystę, tuż po wykonaniu matrycy. Późnymi odbitkami kuratorzy wystawy nazywają pośmiertne odbitki wykonane z płyt artysty w XVII, XVIII a nawet w początkach XIX wieku. Zestawienie oryginałów, odbitek pośmiertnych i kopii daje bardzo ciekawy obraz. Pozwala odwiedzającym wystawę, porównać, bezpośrednio skonfrontować jakość kopi z oryginałem. Porusza to problem znawstwa i analizy dzieł sztuki. Wystawa wpisuję się tym samym w dialog ogólnopolski i międzynarodowy dotyczący tej kwestii.

Poznańska ekspozycja prezentuje również bogatą tematykę prac Rembrandta. Wystawione są portrety, autoportrety, obrazy biblijne, przedstawienia typów plebejskich i żebraków. Szerokie spektrum tematów pozwoliło podzielić wystawę na kilka sekcji. Grafiki w każdej z nich ułożone są chronologicznie.Każda sekcja opatrzona jest komentarzem od autorów ekspozycji. Pierwsze dzieła to Wprowadzenie przedstawiające Rembrandta w jego autoportretach i kontekście, w jakim funkcjonował. Opowiada krótką historię Rembrandta Harmenszoona van Rijn, nazywanego „malarzem duszy”. Dziś zaliczany jest on do grona najważniejszych artystów europejskiego baroku i uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela złotego wieku w sztuce holenderskiej. Pozostawił po sobie około 300 obrazów, 300 grafik i ponad 1000 rysunków. Kolejne sekcje poświęcone są Staremu i Nowemu Testamentowi, dalej znajduje się dział zatytułowany Medytacje i refleksja oraz Sceny rodzajowe, ulica, po czym Akty i Tronies z portretami. Oddzielną grupę stanowią Varia z kilkoma obiektami wcześniej, bądź przez jakiś czas przypisywanymi Rembrandtowi.

Wystwie towarzyszy szereg wydarzeń towarzyszących. Między innymi pokazy technik graficznych stosowanych przez Rembrandta, emisje filmów studentów Pracowni Semiotyki Wizualnej ASP w Poznaniu, inspirowanych grafikami Rembrandta, prelekcje dotyczące istoty ubioru czy krajobrazu w jego twórczości oraz lekcje muzealne dla dzieci.

Wystawę „Grafiki Rembrandta. Oryginał – Kopia – Późne odbitki” można oglądać do 7 czerwca 2009 w salach Galerii Malarstwa i Rzeźby Muzeum Narodowego w Poznaniu. Wystawie towarzyszy katalog o tym samym tytule.

(pm)