Logo Polskiego Radia
IAR
migrator migrator 18.11.2009

Płać abonament. Tak robi większość europejczyków

Władze mediów publicznych niebawem rozpoczną kampanię, w której będą zachęcały do płacenia abonamentu. Taką decyzje podjęły władze Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Płać abonament. Tak robi większość europejczykówfot. stock xchu

Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski wyjaśnił, że odbędzie się cykl spotkań w celu ustalenia strategii dotyczącej ściągania abonamentu. Zaplanowano między innymi spotkanie z dyrektorem Poczty Polskiej w celu podęcia wspólnych działań w tej sprawie.

Przewodniczący Rady Nadzorczej Polskiego Radia Tomasz Sieniutycz poinformował natomiast, że władze mediów publicznych zamierzają zorganizować cykl spotkań ze środowiskami twórczymi, aby zachęcić je do wspólnego działania w interesie mediów publicznych.

Tomasz Sieniutycz dodał, że media publiczne będą też organizować akcje informacyjne pokazujące, że abonament jest kluczową częścią systemu finansowania mediów publicznych w całej Europie.

W przyszłym tygodniu ma odbyć się kolejne spotkanie władz mediów publicznych i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Podczas ostatniego spotkania przedstawiciele Polskiego Radia, Telewizji Polskiej i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji powołali sztab kryzysowy mediów publicznych. Podzielili też wpływy z abonamentu w świetle ostatniego orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, zwalniającego część emerytów, rencistów i bezrobotnych - łącznie co najmniej 4,5 miliona osób.

Według Rady, w przyszłym roku wpływy z abonamentu mogą spaść do 400 milionów złotych - to połowa dochodów sprzed dwóch lat. Zagraża to egzystencji wielu regionalnych spółek radiowych.

Polskie Radio otrzyma między 100 a 130 milionów złotych, Telewizja Polska - od 90 do 120 milionów, a rozgłośnie regionalne - od 107 do 140 milionów. W przypadku Polskiego Radia proponowana kwota nie pokrywa nawet kosztów stałych. Telewizji Polskiej te pieniądze wystarczą na funkcjonowanie tylko części ośrodków regionalnych, nie będą natomiast wystarczające na działalność misyjną na głównych antenach TVP.