Logo Polskiego Radia
IAR
migrator migrator 21.01.2010

Awantura o finansowanie Polskiego Radia i TVP

Władze Polskiego Radia i Telewizji Polskiej przedstawiają posłom - na ich prośbę - informację o aktualnej sytuacji organizacyjno-finansowej w obu spółkach

Stan finansowy Polskiego Radia i telewizji publicznej jest dramatyczny - alarmowali prezesi Polskiego Radia i Telewizji Polskiej Jarosław Hasiński i Romuald Orzeł w sejmowej komisji kultury i środków przekazu.

Władze Polskiego Radia i Telewizji Polskiej przedstawiają posłom - na ich prośbę - informację o aktualnej sytuacji organizacyjno-finansowej w obu spółkach. Według prognoz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w tym roku wpływy z abonamentu mogą spaść do 400 milionów złotych - to mniej niż połowa dochodów sprzed dwóch lat. Z tego Polskiego Radio otrzyma od 100 do 130 milionów złotych. Taka kwota nie pokrywa nawet kosztów stałych spółki, nie mówiąc już o realizacji misji.

Jarosław Hasiński tłumaczył, że w szczególnie złej sytuacji jest Polskie Radio jako główny beneficjent abonamentu. Jeśli w tym roku otrzymało by 102 miliony z abonamentu, to byłby spadek o blisko 70 milionów w stosunku do ubiegłego roku. "To jest jedna- trzecia budżetu Polskiego Radia"- dodał.

Prezes Polskiego Radia tłumaczył, że firma będzie zmuszona wybrać drogę komercjalizacji. Jarosław Hasiński powiedział, że przygotowywany jest plan restrukturacji spółki , zarząd będzie szukal wszędzie oszczędności oraz wsparcia ze strony ministerstw i samorządów, przede wszystkim w utrzymaniu zespołów artystycznych Polskiego Radia.

Prezes Telewizji Polskiej Romuald Orzeł powiedział, że 2010 rok to jest rok, w którym telewizja publiczna nie będzie wydawała pieniędzy publicznych. Z szacunków KRRiT wynika, że Telewizja Polska dostanie w tym roku z abonamentu między 80 a 100 milionami złotych.

Prezes TVP wyjaśnił, że te pieniadze w całości zostaną przekazane na ośrodki regionalne, które w obecnym kształcie kosztują spółkę 400 milionów złotych. Wyjaśnił także, że wszystkie inne anteny- program 1, 2 TVP Info, TVP Sport, TVP Kultura są to anteny, które muszą się w tej chwili utrzymać z wpływów komercyjnych. "Wszelkiego rodzaju propozycje serialowe czy informacyjne, mają zarabiać na nie tylko na siebie, ale też na wszystkie inne pozycje misyjne"- dodał Romuald Orzeł.

Finanse, abonament, polityka i emocje

Na posiedzeniu Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu doszło do ostrego starcia posłów dociekających przyczyn zapaści finansowej w mediach publicznych. Wielu posłów opozycji wskazywało, że to działania Platformy Obywatelskiej doprowadziły do dramatycznego spadku wpływów z abonamentu. Przewodnicząca debacie Iwona Śledzińska Katarasińska odparła, że w sprawie zbadania intencji Platformy Obywatelskiej posłowie mogą się zwrócić o powołanie kolejnej komisji śledczej. Posłowi niezrzeszonemu Andrzejowi Celińskiemu, który zarzucał PO uleganie wpływom lobbystów w trakcie prac nad nowelizacją ustawy medialnej, zagroziła komisją etyki, na co poseł chętnie się zgodził. Andrzej Celiński w emocjonalnym wystąpieniu nazwał skandalem wypowiedzi Donalda Tuska i innych polityków Platformy, kwestionujące obowiązek płacenia abonamentu.

Andrzej Celiński domagał się szybkich działań rządu w sprawie mediów publicznych.

Z Andrzejem Celińskim zgodził się poseł Jerzy Wenderlich. Zdecydowanie zaprotestował przeciwko wypowiedziom przewodniczącej Iwony Śledzińskiej Katarasińskiej, która twierdziła, że pieniądze nie mają wpływu na realizację misji mediów publicznych.

Iwona Śledzińska-Katarasińska oświadczyła, że obecni na posiedzeniu komisji prezesi Polskiego Radia i Telewizji Polskiej "sprawy finansowe traktują jako znakomite alibi". Według posłanki PO, "nie ma żadnej zbieżności między ilością pieniędzy, a realizacją misji, bo im więcej było środków, tym więcej marnowano".

Nie najlepszą sytuację finansową mediów publicznych pogorszyło ostatnie orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, które zwalnia z opłat za radio i telewizję część emerytów, rencistów i bezrobotnych - łącznie co najmniej 4, 5 miliona osób. Dlatego przedstawiciele Polskiego Radia, telewizji publicznej oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji powołali na początku listopada sztab antykryzysowy.

pm, Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)