Logo Polskiego Radia
IAR
Gabriela Skonieczna 30.05.2011

Koncentracja nastolatków trwa do 12 minut. Co to znaczy dla szkoły?

Z najnowszych badań wynika, że młody człowiek do matury wysyła i odbiera około 200 tysięcy maili czy sms-ów. Szkoła nie może pozostać obojętna na zmianę rzeczywistości.
Koncentracja nastolatków trwa do 12 minut. Co to znaczy dla szkoły?Glow Images/East News
Posłuchaj
  • Aleksandra Piotrowska - inaczej trzeba podawać wiedzę
  • Aleksandra Piotrowska - czytać lektury można nowocześnie
  • Aleksandra Piotrowska - zmienia się rzeczywistość, my też musimy się zmienić
Czytaj także

Według psychologów, oznacza to, że szkoły w coraz większym stopniu będą musiały korzystać z nowych technologii - aby proces przekazywania wiedzy był skuteczniejszy. Psycholog doktor Aleksandra Piotrowska z Uniwersytetu Warszawskiego zwraca uwagę, że obecne pokolenie dzieci i młodzieży, wychowujące się w znakomitej większości z możliwością korzystania z internetu, oczekuje coraz częściej informacji krótkiej i zwięzłej.

Nowa szkolna rzeczywistość

- To pokolenie ma takie oczekiwania wobec rzeczywistości, także rzeczywistości szkolnej, to my dorośli - rodzice ,nauczyciele,wydawcytak naprawdę nie mamy wyjścia. To zmienia się rzewczywistość - podkreśliła psycholog.

Doktor Aleksandra Piotrowska zwraca uwagę, że na polskim rynku wydawniczym pojawiło się już wiele propozycji umożliwiających przekazywanie uczniom wiedzy za pomocą multimediów. Podkreśla jednocześnie, że - uciążliwe dla wielu uczniów - czytanie lektur, także można prowadzić w sposób nowoczesny, a nauczanie za pomocą multimediów musi być połączone z klasycznym sposobem edukacji.

Jak uczyć skutecznie?

Z badań wynika, że korzystając z przekazu audio przyswajamy 30 procent informacji, natomiast przekaz audiowizualny pozostawia po sobie aż 80 procent informacji. Zdaniem doktor Piotrowskiej, jednym z największych wyzwań współczesnego systemu nauczania jest znalezienie sposobu na skuteczne przekazywanie uczniom wiedzy, którą będą w stanie przyjąć i przyswoić we współczesnej rzeczywistości, charakteryzującej się między innymi z nadmiarem informacji.

Psychologowie przypominają, że procesy pamięciowego przetwarzania informacji mają charakter selektywny, a liczba odbieranych bodźców wielokrotnie przewyższa liczbę informacji, które są kodowane w pamięci długotrwałej.

gs