Logo Polskiego Radia
IAR
Tomasz Owsiński 21.06.2012

Raport ujawnia firmy zamieszane w transport więźniów CIA

Brytyjska organizacja obrony praw więźniów Reprieve ogłosiła pierwszą część nowego raportu w sprawie przewozów więźniów CIA do innych państw.
Port lotniczy w Szymanach, gdzie miały lądować samoloty CIA z więźniami na pokładziePort lotniczy w Szymanach, gdzie miały lądować samoloty CIA z więźniami na pokładziemazuryairport.com

Raport ujawnia rolę prywatnych firm w świadczeniu takich usług w kontekście transportu zatrzymanych islamistów z Tajlandii do Starych Kiejkut na Mazurach.

Wymienione firmy to prywatny poddostawca wojskowy DynCorp Systems and Solutions, który zaaranżował dostawę do Polski zatrzymanego w Pakistanie Palestyńczyka Abu Zubayada i drugiego internowanego, Abd al-Rahima al-Nashiriego. Reprieve twierdzi, że firma DynCorp wystawiła amerykańskiemu rządowi rachunek za tę usługę na 330 tysięcy dolarów.

Transport odbył się samolotem Gulfstream należącym firmy FirstFlight / Airborne Incorporated, który okrążył w tym celu Ziemię - z Alaski, przez Japonię do Tajlandii, gdzie zabrał więźniów - i dalej przez Dubaj do lotniska w Szymanach, gdzie ich wysadził, wracając potem przez Londyn do Ameryki.

Stronę logistyczną tej podróży organizowała trzecia firma, Universal Weather and Aviation.

Dwie ostanie firmy działają nadal i organizacja Reprieve stwierdza w raporcie, że ich zamieszanie w nielegalne więzienie i tortury zatrzymanych staje się coraz bardziej oczywiste z każdą ujawnioną fakturą. Obecny raport nie zajmuje się rolą Polski w tej operacji, ale Reprieve już dwa lata temu badała ten temat oraz transporty innych islamistów do Rumunii i na Litwę, a także loty tranzytowe przez Wielką Brytanię do obozu w Guantanamo.

IAR, to