Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 17.12.2013

Czym jest PUE i dlaczego warto tam zaglądać

Na Platformie Usług Elektronicznych ZUS założono już ponad 350 tysięcy profili, a średnio miesięcznie przybywa około 30 tysięcy nowych zarejestrowanych. Za pomocą platformy złożono ponad 2 miliony wniosków i 170 tysięcy dokumentów ubezpieczeniowych.
Ustawa zmieniająca system emerytalny 3 lutego weszła w życieUstawa zmieniająca system emerytalny 3 lutego weszła w życieGlow Images/East News
Posłuchaj
  • O Platformie Usług Elektronicznych mówi Sławomir Wasielewski z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych./Sylwia Zadrożna, Polskie Radio/
Czytaj także

Platforma Usług Elektronicznych (PUE), to najprościej rzecz ujmując – elektroniczny ZUS. Jej głównym narzędziem jest portal internetowy  pue.zus.pl .

Swój własny profil PUE można spersonalizować zgodnie ze swoimi potrzebami. „Dla mnie każdy gość jest bardzo ważny i każdego staram się zainteresować rozmową. Odpowiedz mi tylko, które zagadnienie ZUS jest dla Ciebie najciekawsze, a chętnie podejmę temat.” Tak witani są klienci w portalu. Wszyscy zainteresowani mogą z niego korzystać szybko, bezpiecznie i wygodnie, bo 24 godziny/dobę.

– Ubezpieczony może sprawdzić stan swojego konta, znaleźć również informację o zgromadzonych składkach, świadczeniobiorcy znajdą tu informację na temat  przyznanych im świadczeń i ich wysokości, natomiast płatnicy składek znajdą dane na temat należnych i opłacanych składek. Dla płatników składek jest również udostępniona aplikacja e-Płatnik, która zapewnia możliwość komunikowania się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Dzięki tej aplikacji mamy możliwość złożenia dokumentów ubezpieczeniowych, zgłoszeniowych i rozliczeniowych w kontekście obowiązków jakie ma płatnik składek wobec ZUS – przypomina Sławomir Wasielewski z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Składki w parę minut

Kolejnym ułatwieniem jest możliwość zapłacenia składek on-line. Przedsiębiorca, który złoży dokumenty rozliczeniowe wybiera tylko bank, a system automatycznie podpowie mu dane dotyczące przelewu. Klient musi tylko autoryzować przelew w swoim banku, a ZUS dostanie informację o zrealizowaniu takiej płatności i już na tej podstawie może wydać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek. Platforma zapewnia dużą wygodę– wszystko można załatwić przez Internet, a jeśli trzeba będzie jednak pójść do oddziału Zakładu, to poprzez stronę internetową będzie można umówić się na taką wizytę. System podpowie nam najbliższą jednostkę Zakładu, poda dzień i godzinę spotkania.

Cyfryzacja systemu wystawiania L-4

Ponieważ PUE cieszy się coraz większym zainteresowaniem, ZUS planuje jej rozbudowę. W roku przyszłym dojdzie m.in. do elektronizacji systemu zwolnień lekarskich i wówczas lekarz będzie mógł wystawić zwolnienie on-line.

– Zwolnienie w momencie wystawienia przez lekarza automatycznie trafi do przedsiębiorcy, czyli do płatnika składek, do lekarza, do ubezpieczonego i do ZUS. Także wszystkie zainteresowane strony dowiedzą się o tym fakcie najszybciej, jak to możliwe. Od razu mamy informacje o tym, że ktoś jest chory, że ktoś nie przyjdzie do pracy i możemy podjąć odpowiednie działania – tłumaczy Sławomir Wasielewski z ZUS.

Platforma w rozwoju

Istotną zmianą będzie też umożliwienie dostępu do platformy za pomocą urządzeń mobilnych czyli smartfonów i tabletów.

– Uruchomimy również inteligentne kreatory, które będą wspierały użytkownika w załatwianiu różnego rodzaju spraw i podpowiadały, w jaki sposób należy wypełnić odpowiedni wniosek. Chcemy, żeby taki kreator zadawał kilka podstawowych pytań i na tej podstawie będzie automatycznie wypełniał odpowiedni wniosek, który na koniec użytkownik tylko będzie musiał podpisać i przekazać do ZUS za pośrednictwem platformy – wyjaśnia ekspert z ZUS.

Ważne!

Projekty, które będą realizowane w ramach rozwoju portalu PUE, w 2014 roku:

•     Elektronizacja zwolnień lekarskich,

•     Zwiększenie zakresu danych udostępnianych klientom ZUS poprzez PUE – na profilu płatnika, profilu świadczeniobiorcy,

•     Elektronizacja funkcjonalności składania wniosków (standaryzacja, zwiększenie liczby dostępnych wniosków, kreatory dla „trudnych” wniosków) i otrzymywania odpowiedzi w formie elektronicznej (elektronizacja korespondencji wychodzącej z Zakładu - forma i podpis odpowiedzi, w tym decyzji),

•     Uruchomienie dostępu do PUE za pomocą urządzeń mobilnych,

•     Wersja demonstracyjna (szkoleniowa) portalu.

Więcej informacji na ten temat na stronie internetowej www.zus.pl

Opr. MB

''