Ujęty z głębi sali ukośny widok wnętrza i umieszczenie w niej podpatrzonych z oddalenia baletnic, sprawia wrażenie przypadkowego, jednak kompozycja obrazu była starannie studiowana i opracowana przez malarza w najdrobniejszych szczegółach. Praca nad tym dziełem zajęła Degasowi sporo czasu, począwszy od wykonania wielu szkiców pojedynczych postaci i ich ruchów, a skończywszy na rozmieszczeniu bohaterek w przestrzeni. Malarz zauważył i przedstawił także zieloną konewkę, którą zwilżano podłogę, aby była mniej śliska.
Degas miał dostęp do kulis i zaplecza teatrów. Podpatrywał lekcje, egzaminy, trud, pot i zmęczenie baletnic. Z niezwykłą dokładnością oddawał ruchy tancerek, a współcześni mistrzowie tańca potwierdzają poprawność w ujęciu ich gestów, skłonów i figur.
Degas jest zaliczany do impresjonistów, jednak trudno jego obrazy postrzegać jako wrażeniowe. Rejestrują ulotne chwile i spontaniczne zachowania, ale nie są malowane pospiesznie. Sprawiają wrażenie przypadkowych, a w rzeczywistości są starannie opracowane. W dawnej teorii sztuki taki sposób pracy nazywano sprezzaturą, czyli pozorną nonszalancją.
Edgar Degas, "Lekcja tańca" 1873-76, Musée d’Orsay, Paryż
15:05 2023_07_09 14_44_52_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 Edgar Degas "Lekcja tańca" (Jest taki obraz/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Jest taki obraz
Prowadził: Michał Montowski
Gość: dr Grażyna Bastek
Data emisji: 9.07.2023
Godz. emisji: 14.45
pg