Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Wiśniewska 20.06.2015

PROW 2014-2020: fundusze na promocję polskiej żywności wysokiej jakości

W nowej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 przewidziane są fundusze na promocję polskiej żywności wysokiej jakości. Kto będzie mógł z tych pieniędzy skorzystać, wyjaśnia Dariusz Goszczyński, zastępca dyrektora Departamentu Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Posłuchaj
  • O funduszach na promocję polskiej żywności wysokiej jakości mówił w radiowej Jedynce gość Porannych rozmaitości: Dariusz Goszczyński, zastępca dyrektora Departamentu Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi /Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

- W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 zostało przygotowane specjalne działanie ukierunkowane na wsparcie producentów wytwarzających produkty wysokiej jakości. To działanie nazywa się „Systemy produktów rolnych i środków spożywczych”. Składa się ono z dwóch poddziałań. Jednym z nich jest „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym”. Zakłada ono, że producenci wytwarzający produkty w ramach systemów jakości żywności będą mogli liczyć na refundację kosztów związanych z działaniami promocyjnymi – wyjaśnia gość radiowej Jedynki.

Do kogo skierowane jest działanie?

Jak zaznacza ekspert, to działanie skierowane jest do producentów działających w systemach jakości żywności, zarówno krajowych, jak i unijnych.

- Niektóre systemy są horyzontalne, inne sektorowe, branżowe, jak np. dotyczące mięsa wysokiej jakości – dodaje Dariusz Goszczyński.

Czytaj dalej
kiełbasa żywność tradycyjna 1200.jpg
Rolnicy otrzymają wsparcie w przystępowaniu do systemów jakości

Wsparcie dla grup, nie pojedynczych producentów

Działanie dotyczące wsparcia promocji, jak wyjaśnia gość radiowej Jedynki, skierowane jest na rynek krajowy, ale również na wspólnotowy.

- Producenci wytwarzający produkty wysokiej jakości będą mogli realizować swoje działania promocyjne na rynku krajowym i wspólnotowym. Będą mogli otrzymać 70 proc. refundacji kosztów. Ważne jest to, że tych działań nie mogą realizować pojedyncze podmioty. Musi powstać tzw. zespół promocyjny. Musi on składać się co najmniej z dwóch podmiotów. W odróżnieniu od działania, które było realizowane w latach 2007-2013, gdzie musiały powstawać większe grupy, tu mówimy już tylko o wąskich zespołach promocyjnych. Będzie to duże ułatwienie dla producentów w porównaniu z poprzednim działaniem – tłumaczy Dariusz Goszczyński.

Na tym etapie PROW, jak wyjaśnia ekspert, nie przewiduje limitów finansowych.

- Natomiast szczegółowe wymagania dotyczące wielkości budżetów, jakie mogą być wyznaczone na kampanię, będą określone rozporządzeniem, które zostanie wydane pod koniec tego roku – zaznacza Dariusz Goszczyński.

Zwiększenie sprzedaży dzięki promocji

Systemy jakości żywności, podkreśla gość radiowej Jedynki, to jest ta część, która jest w Polsce jeszcze nierozwinięta.

- W porównaniu z takimi krajami jak Francja, Włochy czy Hiszpania, gdzie konsumenci rozpoznają tradycyjne produkty regionalne wysokiej jakości i chętnie po nie sięgają, w Polsce to dopiero się rozwija. Dlatego to działanie jest niezmiernie istotne, potrzebne do tego, aby móc dotrzeć do konsumentów z informacją na temat tych produktów. Te 70 proc. dofinansowania działań promocyjnych z całą pewnością pomoże naszym producentom w poinformowaniu konsumentów, a tym samym zwiększeniu sprzedaży swoich wyrobów, a także w zachęceniu nowych producentów, aby przystępowali do systemów jakości  żywności – mówi Dariusz Goszczyński.

Szczegółowe wymagania pod koniec roku

Szczegółowe wymagania dla producentów zainteresowanych taką formą wsparcia zostaną określone we wspomnianym rozporządzeniu wykonawczym do PROW.

- Niezwłocznie po wydaniu tego rozporządzenia zostanie rozpoczęty nabór wniosków, który będzie realizowany przez Agencję Rynku Rolnego – wyjaśnia ekspert.

Działania promocyjne  zwiększają rozpoznawalność produktów nie tylko w Polsce, ale i innych krajach unijnych, co na pewno ułatwi ekspansję polskiej kwalifikowanej żywności także na te rynki zagraniczne.

Elżbieta Mamos, awi