- Szkoły specjalne wyróżniają się tym, że kierowane są do nich wyłącznie dzieci posiadające orzeczenie o niepełnosprawności i związany z nim specjalny tryb kształcenia. W systemie posiadamy szkoły integracyjne, których uczniowie niepełnosprawni uczą się razem pełnosprawnymi - tłumaczy Joanna Wilewska, dyrektor Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego MEN.
Innymi cechami charakteryzuje się tzw. "edukacja włączająca", która, jak tłumaczy ekspert, polega na tym, że dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego uczy się w klasie razem ze swoim pełnosprawnymi rówieśnikami. - To kierunek zmian do których dążymy. Chcemy, aby każda szkoła była przygotowana do przyjęcia ucznia z orzeczeniem o niepełnosprawności - mówi Joanna Wilewska.
Zmiany, które weszły w życie 1 września nie mają wpływu na wydane orzeczenia o niepełnosprawności. - Indywidualne nauczanie będzie organizowane na starych zasadach przez najbliższy rok szkolny. Od nowego roku szkolnego dzieci, które będą musiały korzystać z indywidualnego nauczenia, będą podlegały nowym przepisom - tłumaczy Katarzyna Tyczka, główny specjalista Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych MEN.
Jaki stopień niepełnosprawności określa, czy dziecko może korzystać z nauki w placówkach edukacyjnych? Komu będą przysługiwały orzeczenia o nauczaniu indywidualnym? W jaki sposób będą zorganizowane zajęcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Zapraszamy do wysłuchania debaty.
***
Tytuł audycji: Debata Jedynki
Prowadzi: Karolina Rożej
Goście: Joanna Wilewska (dyrektor Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego MEN), Katarzyna Tyczka (główny specjalista Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych MEN)
Data emisji: 7.09.2017
Godzina emisji: 17.25
ac/mc