Logo Polskiego Radia
Czwórka
Apolonia Cichocka 26.11.2018

Sztuczki handlowe i promocje. Jak działa pamięć ekonomiczna?

- Wzrost konsumpcji jest logicznym następstwem wszystkiego, co dzieje się w gospodarce. Jeśli się rozwija, to więcej zarabiamy. Siłą rzeczy rośnie też konsumpcja, która jest motorem napędowym gospodarki - mówił Tomasz Jaroszek, ekspert z plaftormy Kapitalni.org.

Perspektywa konsumenta jest bardzo krótka. Mierzona w tym, co będzie działo się za miesiąc, lub dwa dr Paweł Wójcik

- Współcześnie jest jednym z najważniejszych filarów naszej gospodarki. Widać to zwłaszcza w okresie przedświątecznym, kiedy nakręcona jest do granic możliwości. Wydaje się, że końcówka roku jest najbardziej istotna z punktu widzenia przychodów w całym kalendarzu ekonomicznym - tłumaczył.

- Konsumpcja wzrasta nieustannie od czasu transformacji ustrojowej i będzie się jeszcze nasilać - przekonywał dr Paweł Wójcik, psycholog zachowań konsumentów z Uniwersytetu Warszawskiego. - Powodów, dla których wciąż kupujemy więcej jest bardzo dużo. Jednym z nich jest poczucie bezpieczeństwa finansowego, które może być złudne. Coraz więcej kupujemy na kredyt, a to dług, który będziemy musieli zwrócić - punktował ekspert.

"Jeśli mogę coś mieć, to chcę to mieć teraz" - ten mechanizm w psychologii nazywany jest "natychmiastową gratyfikacją" dr Paweł Wójcik

Jak wpływa na nasze wybory "kontekst społeczny", o którym mówił ekspert w studiu Czwórki? Co mówią o nas, jako o konsumentach mówią prognozy ekonomiczne i w jakim stopniu mogą sprawdzić się w przyszłości? Zapraszamy do wysłuchania nagrania. 

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Materiał: Elżbieta Burza

Goście: Tomasz Jaroszek (ekspert z platformy edukacyjnej Kapitalni.org, dr Paweł Wójcik (psycholog zachowań konsumentów, Uniwersytet Warszawski)

Data emisji: 26.11.2018

Godzina emisji: 15.10

ac