Nowe Technologie

Raport "Cyfrowa szkoła 4.0". Eksperci i nauczyciele wskazali największe wyzwania

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2024 17:52
Poprawa jakości internetu w szkole i nauka weryfikacji treści znalezionych w sieci to jedne z głównych rekomendacji zawartych w raporcie "Cyfrowa szkoła 4.0". Dokument przygotował Związek Cyfrowa Polska na podstawie opinii 300 nauczycieli i dyrektorów szkół, a także ekspertów.
Według raportu Cyfrowa szkoła 4.0 polskim szkołom potrzeba szybkiego internetu, lepszego sprzętu i zmian w programach nauczania
Według raportu "Cyfrowa szkoła 4.0" polskim szkołom potrzeba szybkiego internetu, lepszego sprzętu i zmian w programach nauczaniaFoto: Ground Picture/ Shutterstock

Prezes związku Michał Kanownik powiedział, że większość nauczycieli zwraca uwagę na niewystarczającą szybkość i przepustowość internetu w szkołach, który jest dostarczany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. - Wszystkim generalnie potrzeba lepszego łącza internetowego i budowy sieci w szkołach, tak, żeby sprzęt, który w nich już jest, mógł współpracować ze sobą na poziomie całego budynku - mówił Michał Kanownik.

- Druga rzecz, którą bardzo wyraźnie widać w raporcie, to zróżnicowanie potrzeb i wyposażenia pomiędzy szkołami podstawowymi oraz średnimi. Szkoły podstawowe są lepiej wyposażone w sprzęt niż szkoły średnie - wskazał prezes Związku Cyfrowa Polska.

Polskie szkoły na czwórkę. Nauczyciele oceniają cyfryzację placówek

Michał Kanownik dodał, że autorzy raportu i nauczyciele biorący udział w badaniu wskazują na konieczność zmian w podstawie programowej. Chodzi o uwzględnienie w niej zajęć z higieny cyfrowej, cyberbezpieczeństwa czy weryfikacji informacji.

- Lekka modyfikacja programów nauczania pod tym względem, żeby uczniowie w większym stopniu nabywali tych praktycznych umiejętności cyfrowych, które są niezbędne. Oczywiście lekcje programowania są bardzo ważne, ale jednak kluczowe dla młodego człowieka jest takie praktyczne odnalezienie się w cyfrowym świecie, choćby pod względem dezinformacji - powiedział prezes związku.

Prezentacja raportu odbyła się na konferencji edukacyjnej CEE Edu Digital Summit w Warszawie. Nauczyciele, którzy wzięli udział w badaniu, oceniają też dobrze ogólny poziom cyfryzacji polskich szkół. W dziesięciostopniowej skali średnia ocena wyniosła 7,6.

Cyfrowe potrzeby polskich szkół. Resort edukacji poznał wyniki raportu

Z wnioskami raportu na konferencji zapoznali się przedstawiciele ministerstw cyfryzacji i edukacji narodowej. Podsekretarz stanu w resorcie edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz powiedziała, że poprawa jakości internetu w szkołach jest jednym z priorytetów rządu, natomiast temat higieny cyfrowej powinien pojawić się na lekcjach.

- Musimy o tym mówić w kontekście dwóch dwutorowych zmian, bądź wzbogacenia treści w podstawach programowych, czyli jedna to jest higiena cyfrowa i kwestia edukacji zdrowotnej. Żeby higiena cyfrowa była stałym elementem po prostu nauczania o zdrowiu. Druga kwestia dotyczy cyberbezpieczeństwa, która też musi znaleźć się dużo szerzej w podstawie programowej - wyjaśniła podsekretarz stanu.

Paulina Piechna-Więckiewicz zastrzegła jednak, że ewentualne zmiany w podstawie programowej, związane z dodaniem nauki o cyberbezpieczeństwie lub innych treści, będą musiały zostać jeszcze poddane konsultacjom społecznym i w tym zakresie resort nie podjął żadnych wiążących decyzji.

Czytaj także: 

Ogólnopolska Sieć Edukacyjna OSE to inicjatywa zaprojektowana przez Ministerstwo Cyfryzacji, którą zrealizował Państwowy Instytut Badawczy NASK. Przed wdrożeniem programu w 2017 roku tylko 10 procent polskich szkół posiadało dostęp do szybkiego internetu. W roku 2020 wszystkie szkoły w Polsce zapisały się do OSE i uzyskały dostęp do sieci. Program zapewnia też narzędzia edukacyjne dla szkół.

[ZOBACZ TAKŻE] ZNP krytykuje pomysł odchodzenia od prac domowych. Broniarz: są niezbędne dla ciągłości wiedzy


IAR, PAP/ mbl

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak