W piątek akcjonariusze Polkomtela - PKN Orlen, KGHM i PGE - poinformowali o podpisaniu ze spółką Spartan Capital Holdings, należącą do Zygmunta Solorza-Żaka, umowy sprzedaży 100 proc. akcji Polkomtela. Wartość transakcji to 18,1 mld zł. Umowę - oprócz PGE, PKN Orlen, KGHM - podpisały też: Węglokoks oraz Vodafone Americas i Vodafone International Holdings.
Solorz-Żak jest też zaangażowany w budowę sieci szybkiego internetu w technologii LTE (ang. Long Term Evolution), która może być nawet kilkadziesiąt razy szybsza niż obecnie wykorzystywane przez operatorów komórkowych. Dzięki takim sieciom można np. oglądać wideo w wysokiej rozdzielczości w komórkach i szybko przesyłać duże pliki przez internet.
Szybki internet
W 2007 roku spółki CenterNet i Mobyland wygrały przetarg Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) na częstotliwości 1800 MHz. We wrześniu 2010 r. obie firmy, które są zależne od spółki Aero2 (właścicielem Aero2 jest pośrednio Solorz-Żak), uruchomiły sieć internetową "LTE 1800 MHz". Nowa usługa świadczona jest hurtowo, co oznacza, że jest ona skierowana np. do operatorów komórkowych. Mogą oni m.in. wydzierżawić łącza i sprzedawać na nich detalicznie swoje usługi.
Spółka Aero2, która powstała w 2008 roku, w grudniu tego samego roku wygrała przetarg UKE na rezerwację częstotliwości z zakresu 900 MHz, natomiast w listopadzie 2009 roku Urząd Komunikacji Elektronicznej przyznał Aero2 częstotliwości 2500 MHz, do świadczenia usług bezprzewodowego internetu.
W IV kw. 2009 roku Aero2 uruchomiła usługi komercyjne. Teraz rozbudowuje sieć w technologii HSPA+, która zapewnia mobilny dostęp do szybkiego internetu, umożliwiając pobieranie danych z prędkością do 28,8 Mb/s. Sieć Aero2 w technologii HSPA+ (900MHz) liczy ponad 510 stacji bazowych i ma zasięg ok. 60 proc. populacji kraju, a usługi detaliczne w oparciu o sieć HSPA+ są dostępne za pośrednictwem Cyfrowego Polsatu.
W czwartek na konferencji prezes Aero2 Adam Kuriański informował, że Aero2 chce zainwestować ok. 1 mld zł w rozbudowę sieci szybkiego internetu w trzech pasmach częstotliwości - 900 MHz, 1800 MHz i 2500 MHz.
Zdaniem eksperta rynku ICT Pawła Olszynki z firmy PMR, Zygmunt Solorz-Żak miał od początku duże szanse na zakup Polkomtela. - Na pewno nie można mówić o zaskoczeniu. Wartość Polkomtela wahała się w ostatnich latach od 15 do 18 mld zł, choć ostatnio pojawiły się również wyceny na poziomie 19 mld zł. Trzeba pamiętać, że mimo rosnącego nasycenia rynku, silnej konkurencji i ograniczonych możliwości wzrostu przychodów, telefonia komórkowa nadal gwarantuje polskim operatorom wysoki poziom rentowności - zaznaczył.
Inwestowanie w sieć
Olszynka uważa, że biznesmen ma dwie możliwości: wejść na giełdę m.in. po to, by umożliwić ewentualne wyjście z inwestycji inwestorom, którzy "zapewnili mu domknięcie transakcji od strony finansowej". - Zapewne otrzymali gwarancje w postaci udziałów w Polkomtelu. Giełda pozwoliłaby również Solorzowi zmniejszyć ryzyko związane ze zmianą wartości Polkomtela w przyszłości. Druga opcja, bez udziału giełdy, musi zakładać, że Polkomtel będzie na tyle zyskowny w kolejnych latach, że uda się zarówno uzyskać solidną dywidendę, jak i inwestować w rozwój sieci - tłumaczy.
W opinii eksperta, spółki zaangażowane w LTE będą wykorzystywały infrastrukturę Polkomtela. - To upraszcza cały proces inwestycyjny. Polkomtel jeszcze przed zakończeniem przetargu deklarował zainteresowanie hurtową ofertą LTE Aero2. Teraz obie firmy mają wspólnego właściciela. Zygmuntowi Solorzowi-Żakowi udało się skupić w kojarzonych z nim spółkach bogate portfolio częstotliwości i zasobów telekomunikacyjnych. Teraz dochodzi do tego Polkomtel, który poza wartością w postaci bazy klientów i pozycji na rynku, również posiada niezbędne w branży zasoby częstotliwości. Przewagą grupy spółek Zygmunta Solorza-Żaka nad innymi operatorami jest też bezpośredni dostęp do kontentu, jakim jest telewizja Polsat - podkreślił.
- Rynek po sprzedaży Polkomtela nie zmieni się znacząco - dowodem na to jest historia obserwowanych w Polsce przejęć i połączeń spółek. Koncentracja operatorów na rynku telekomunikacyjnym nie wzrośnie zbyt mocno. Być może strategią operatora będzie walka o segment użytkowników, którzy niewiele wydają na usługi telekomunikacyjne. W tym segmencie największe sukcesy notował Cyfrowy Polsat - uważa Kierownik Działu Analiz Audytel Grzegorz Bernatek.
sm