Nowe Technologie

Bezpieczny e-handel

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2012 00:00
Z roku na rok rośnie liczba transakcji zawieranych przez sieć oraz liczba sklepów oferujących swoje towary w Internecie. Niestety nowym perspektywom towarzyszą także nowe wyzwania, z których największe stanowią budowa zaufania oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych w sieci.
Bezpieczny e-handel
Foto: Glow Images/East News

 

- Jeżeli chcemy sprawdzić czy strona internetowa banku, na której się znajdujemy jest bezpieczna (tzn. nie jest podstawiona przez hackera w celu wykradania wrażliwych danych), to możemy to zweryfikować sprawdzając czy w adresie internetowym strony znajduje się prefiks https:// oraz dla kogo, na jak długo i przez kogo certyfikat SSL został wydany. Informacje te dostępne są od razu po kliknięciu w symbol zamkniętej kłódki wyświetlany w oknie przeglądarki. Jeżeli którakolwiek z ww. danych budzi wątpliwości, to stoimy przed potencjalnym zagrożeniem – informował słuchaczy Mariusz Janczak, Koordynator Marketingu Produktowego w Unizeto Technologies SA.

 

Podstawą stabilnego rozwoju rynku e-commerce jest poczucie bezpieczeństwa i zaufanie.

 

Jednym z głównych warunków utrzymania dotychczasowego tempa rozwoju e-handlu jest zwiększanie zaufania społeczeństwa do tej wygodnej formy wymiany towarów i usług. Nie da się tego osiągnąć bez zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa we wszystkich procesach powiązanych z e-zakupami. (a może... na każdym etapie elektronicznych zakupów).

 

Obawa przed oszustwem lub kradzieżą danych skłania internautów do opuszczania witryn internetowych lub porzucania koszyków.

 

Jak pokazują badania - 72% Internautów przynajmniej raz opuściło stronę WWW, która wydała im się niebezpieczna. 91% z nich przyznało, że nie zrobiliby tego, gdyby posiadała ona zaufany certyfikat. Brak zabezpieczenia witryny, a co za tym idzie rezygnacja z zakupów, przedkłada się na realne straty właściciela sklepu internetowego.

 

Jak niewielkim kosztem zwiększyć zaufanie klientów i wzrost przychodów?

 

Niezmiennie do najpopularniejszych form zabezpieczania witryn internetowych należą certyfikaty SSL. Kosztem od kilkudziesięciu do kilkuset złotych - w zależności od rodzaju wybranego certyfikatu – można skutecznie zabezpieczyć witrynę sklepu internetowego spełniając wymagania prawne i zdecydowanie podnieść zaufanie potencjalnych klientów.

 

Certyfikaty SSL stosowane są także w bankowości elektronicznej – dlaczego?

 

Ponieważ, przez szyfrowanie połączenia zapobiegają wykradaniu wrażliwych danych – takich jak dane osobowe oraz loginy i hasła. Certyfikaty SSL Dostarczają także informacji o tym kto jest właścicielem serwisu i kto, czyli jaki urząd certyfikacyjny, dany certyfikat wystawił. Te informacje są bardzo istotne w procesie budowania zaufania. Dzięki certyfikatom SSL każdy internauta jest w stanie sprawdzić czy serwis internetowy np. banku, do którego zamierza się zalogować jest tym właściwym. Ilość prób wyłudzenia danych służących do logowania się do bankowości elektronicznej z roku na rok jest coraz większa i jedynie świadomość zagrożenia oraz wzmożona czujność może nas ustrzec przed oszustami. Oprócz omawianego już phishingu, a więc zwabiania użytkowników na podstawione witryny, hakerzy wykorzystują także metodę pharmingu. Atakując serwery DNS uzyskują oni dostęp do kont internetowych, by przekierowywać automatycznie internautów na strony łudząco podobne do serwisów np. elektronicznej bankowości.

 


  • Jak już wspomniano są różne certyfikaty SSL. Do podstawowych różnic poza ceną zaliczyć należy ilość weryfikowanych danych przed wydaniem certyfikatu, okres ważności oraz ilość zabezpieczanych domen. Te o najwyższym poziomie zabezpieczeń certyfikaty Premium EV SSL stosowane są głównie w bankowości elektronicznej, instytucjach finansowych oraz prestiżowych sklepach internetowych. Każdy Internauta, który wejdzie na stronę zabezpieczoną certyfikatem Premium EV SSL zobaczy podświetlony na zielono pasek adresu, który dodatkowo wyświetla naprzemiennie nazwę firmy / organizacji z nazwą urzędu certyfikacji, który potwierdza wiarygodność firmy i adres WWW na który został wydany certyfikat.

 


  • Zabezpieczanie witryny certyfikatem SSL staje się coraz bardziej popularne. Dzieje się tak w wyniku rosnącej świadomości zarówno właścicieli serwisów WWW jak i Internautów, wymogów prawnych oraz działaniom uświadamiającym realizowanym przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Ochronę transmisji danych z wykorzystaniem SSL zapewniają już nie tylko banki, sklepy i księgarnie internetowe ale również instytucje publiczne, linie lotnicze, szkoły i uczelnie, a nawet portale społecznościowe, z Facebookiem na czele. Jedni wykorzystują SSL, by chronić dane inni dla prestiżu – ważne, że z korzyścią dla Internautów, których dane osobowe dzięki rosnącej popularności certyfikatów SSL są lepiej chronione.

 

Nie tylko SSL

 

Metoda nazywana spoofingiem stosowana przez zaawansowanych hakerów. Podszywają się oni za pełnoprawnego użytkownika danego systemu i poprzez działanie na zaufanym IP udaje im się oszukać nawet najbardziej zaawansowane firewalle, switchomy i rutery. Metoda pozwala na dokonanie niesamowitych wręcz spustoszeń od środka systemu. Podobnie stosowanie podpisu elektronicznego uwiarygodni komunikację biznesową. E-podpis posiada taką samą moc prawną, weryfikując tożsamość, potwierdzając zapiski umowy i finalizując negocjacje handlowe.



Czytaj także

Bezpieczny biznes w cyfrowym świecie

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2012 00:00
Wyciek ważnych informacji z firmy, utracone efekty pracy z kilku miesięcy, poufne dane i dokumenty przesłane pomyłkowo do nieupoważnionej osoby - to przykre doświadczenia, które na szczęście dotyczą tylko ułamka małych i średnich przedsiębiorstw. Stwarzają jednak realne ryzyko i stres, na jaki niepotrzebnie narażają się przedsiębiorcy. Co zrobić, by chwila nieuwagi czy niefortunne zdarzenie nie spowodowały poważnych strat biznesowych i wizerunkowych?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Miliardowy e-biznes w 2012

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2012 00:00
Według raportów, analiz i prognoz różnych firm i instytucji, polski rynek e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie. Zarówno teoretycy, jak i praktycy zgodnie przyznają, że potencjał e-commerce w Polsce nie został jeszcze w pełni odkryty i wykorzystany, a  najlepsze czasy dopiero nadejdą. Już teraz 70 proc. internautów deklaruje, że robi zakupy w sieci, wydajemy też coraz więcej. Dzięki temu w 2011 roku wartość e-handlu w Polsce wzrosła do ponad 17,5 mld zł.  
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bezpieczny biznes w wirtualnym świecie

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2012 00:00
Wirusy, spam, niestabilne łącze internetowe mogą sparaliżować pracę w każdej firmie, a w konsekwencji spowodować poważne starty finansowe.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak chronić biznes e-commerce

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2012 00:00
Z roku na rok rośnie liczba transakcji zawieranych przez sieć oraz liczba sklepów oferujących swoje towary w Internecie. Handel w dużej mierze przeniesiony został do WWW, wprowadzając współczesny biznes do wirtualnej rzeczywistości. Niestety nowym perspektywom towarzyszą także nowe wyzwania, z których największe stanowią budowa zaufania oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych w sieci.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Podstawowa zasada w e-biznesie: monitoruj swój sklep

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2012 00:00
Klienci są co raz bardziej wymagający wobec usług i produktów, ale i samego procesu ich nabywania. Strona WWW firmy nastawionej na sprzedaż musi w pełni spełniać podstawowe zadanie: stanowić najlepsze narzędzie będące łącznikiem pomiędzy firmą a klientem.
rozwiń zwiń