Domeny regionalne to jedna z kilku cech, wyróżniających polski internet na tle innych państw. Poza Polską, adresy z nazwami miast lub regionów mogą rejestrować internauci z Włoch, Rosji, Korei Południowej i dwóch innych krajów. Mimo wyjątkowego charakteru, domeny regionalne pozostają w cieniu „peelki”. Dobrze widać to, porównując ceny z rynku wtórnego. Według serwisu CenyDomen.pl, najdrożej sprzedaną domeną regionalną jest adres meble.warszawa.pl, który zmienił właściciela za 3 500 zł. Dla porównania, za podobny adres w domenie .pl – meble.pl – zapłacono 50 000 zł.
Mniej popularne, łatwiej dostępne
W Polsce zdecydowanie najczęściej rejestruje się adresy zakończone rozszerzeniem .pl. Obecnie w sieci działa ich już ponad 1,5 mln. To oznacza, że znalezienie atrakcyjnego i łatwego do zapamiętania adresu staje się coraz trudniejsze. Rozwiązaniem mogą być domeny funkcjonalne (np. .com.pl, .net.pl), globalne (.com, .eu) lub rynek wtórny, gdzie za dobrą nazwę często trzeba zapłacić wysoką kwotę. Mniejsza popularność domen regionalnych staje się ich zaletą, ponieważ oznacza dużą dostępność atrakcyjnych nazw. Znalezienie ciekawego adresu, zakończonego nazwą miasta lub regionu, jest znacznie łatwiejsze niż w przypadku domen .pl. Oczywiście adres zakończony krosno.pl czy .olkusz.pl nie nadaje się dla ogólnopolskiego serwisu informacyjnego, czy firmy świadczącej usługi na terenie całego kraju. Są jednak strony internetowe, dla których domeny regionalne są dobrym rozwiązaniem.
Dla kogo domena regionalna?
Z pewnością należą do nich witryny mocno związanych z danym miejscem. Takimi stronami są media lokalne lub katalogi, skupiające firmy działające w określonym mieście. Pod adresami regionalnym znajdziemy również strony lokalnych instytucji kulturalnych (np. muzeum.sanok.pl). Wykupienie adresów z regionalną końcówką może być dobrym rozwiązaniem dla firm, które posiadają wiele oddziałów w różnych miastach polski. Rejestracja adresów typu firma.wroclaw.pl, firma.radom.pl itd. daje przedsiębiorstwu łatwe do zapamiętania domeny poszczególnych filii. Może też chronić przed cybersquattingiem czyli bezprawnym użyciem znaku towarowego w nazwie domeny.
Również mniejsze firmy, nie posiadające oddziałów w innych miastach, mogą zdecydować się na adres regionalny. Jest to dobre rozwiązanie szczególnie dla tych przedsiębiorstw, których działalność ma charakter lokalny – tłumaczy Katarzyna Gruszecka-Kara, przedstawicielka rejestratora domen 2BE.PL. Mówiąc krótko, hurtownia, która zaopatruje klientów z całego kraju powinna zainwestować w domenę z końcówką .pl. Lokalny wulkanizator może spokojnie pozostać przy adresie z nazwą swojego miasta.
Domeny regionalne są wybierane przez osoby, dla których ważne są niskie koszty utrzymania strony internetowej. Za pierwsze dwa lata użytkowania takiego adresu trzeba zapłacić kilkanaście złotych. Dla porównania, rejestracja i odnowienie domeny z końcówką .pl często kosztuje powyżej 100 zł. To sprawia, że domeny regionalne są wykorzystywane przez osoby i firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych jako adresy stron zapleczowych.
Oryginalnym sposobem na wykorzystanie domen regionalnych jest tworzenie adresów, będących tzw. domain name hack. Wystarczy wybrać słowo, które z nazwą miasta tworzy logiczną całość i ciekawy adres gotowy, np. zobacz.mazury.pl czy zabytkowa.warszawa.pl. To kolejny dowód na to, że domeny regionalne mają całkiem spory potencjał. Warto się nad nim zastanowić, zanim wydamy duże pieniądze na rynku wtórnym, lub zarejestrujemy adres, którego zapamiętanie będzie równie trudne, jak zapisanie.