Nazwa firmy musi być łatwa do zapamiętania i budzić pozytywne skojarzenia z usługą lub produktem, które zamierzamy dostarczać naszym klientom. Trafna nazwa może ułatwić stworzenie udanego biznesu, ale kiedy już uda nam się wymyślić intrygujący zlepek słów nagle okazuje się, że ktoś inny nie tylko wybrał już taką nazwę, ale i zarejestrował w niej domenę internetową. Jak wybrać nazwę firmy i zarejestrować w niej domenę?
Domena, jak nazwa firmy
Nazwa domeny powinna być tożsama z nazwą firmy. W przypadku długiej nazwy firmy stosuje się skrót nazwy lub akronim, czyli słowo utworzone przez skrócenie dwóch lub większej liczby wyrazów. Dobrym pomysłem jest rejestracja domeny w kilku formach - pełnej nazwy firmy i skróconej np. nasza-klasa.pl oraz nk.pl.
Nazwa firmy, jak i nazwa domeny, powinna być łatwa do zapamiętania oraz dobrze brzmieć, gdy będziemy ją wymawiać. Warto sprawdzić, czy nazwa łatwo odmienia się przez przypadki, a nasi pracownicy nie będą musieli jej literować, podając w trakcie rozmowy przez telefon np. komputery.pl, wenecja.pl, poczta.pl. Dla rozdzielenia dwóch lub trzech członów nazwy warto zastosować myślnik np. www.koty-perskie.pl, www.poczta-kwiatowa.pl itd.
Popularne w Polsce i na świecie jest dodawanie przyrostka „e” od elektroniczny oraz „i” od internetowy, ale musi mieć to właściwe uzasadnienie np. e-ksiazki.pl, isklep.pl itd.
Coraz mniej wolnych nazw domen
Z danych udostępnionych przez NASK wynika, że na koniec pierwszego kwartału 2012 roku w rejestrze domeny .pl było już 2 345 015 nazw. Blisko 60% nowych rejestracji nazw w polskim rejestrze dotyczy domeny drugiego poziomu, czyli tej z końcówką .pl. Pozostałe 40% procent przypada na domeny funkcjonalne, w tym .com.pl i .net.pl oraz domeny regionalne. Czy to oznacza, że większość ciekawych, krótkich nazw jest już zarejestrowana? Niestety tak.
- Na stronie www.cal.pl znajdziemy przeglądarkę domen, która pozwala stwierdzić, czy dana nazwy domeny jest wolna. Znajdziemy tam stosowny formularz, który umożliwia wyszukiwanie wolnych nazw w kilku domenach jednocześnie. Jeśli nazwa jest wolna, klient od razu może zarejestrować domenę - mówi Michał Trziszka, CEO Cal.pl.
Jak skonstruować nazwę domeny?
Nazwa domeny może zawierać litery alfabetu łacińskiego, cyfry oraz znak myślnika. Domeny typu IDN, nazywane domenami wielojęzycznymi, umożliwiają stosowanie znaków narodowych takich jak polskie znaki (ą, ć, ę, ó, ź, ż). Maksymalna liczba znaków w nazwie wynosi 63 wliczając to jej rozszerzenie takie jak .pl lub .com.pl. Wielkość liter w nazwie nie ma znaczenia ponieważ nie są one rozróżniane przez system domenowy. Istnieje natomiast możliwość użycia wielkich liter w materiałach promocyjnych np. dla wyróżnienia poszczególnych członów nazwy domeny.
- Domeny IDN zawierające polskie znaki narodowe nie cieszą się tak dużą popularnością jak nazwy domen złożone wyłącznie z liter alfabetu łacińskiego. Polacy nauczyli się wymawiać i zapamiętywać nazwy domen bez polskich ogonków - komentuje Michał Trziszka. Warto pamiętać, że domena zwykła i domena wielojęzyczna to dwie różne domeny. Sad.pl oraz Sąd.pl to dwie różne nazwy domeny .pl, choć wiele osób może myśleć, że obie wskazują na ten sam serwer i należą do jednego właściciela - dodaje Trziszka.
Wiele firm decyduje się na rejestrację tej samej nazwy w wielu domenach. Najczęściej wybierane domeny to te z końcówką .pl oraz .com.pl. W ten sposób firma eliminuje ryzyko, ze inny podmiot będzie korzystał z jej renomy i marki na rynku.
- Z naszych analiz wynika, że zdecydowana większość osób zapamiętuje jedynie główny człon nazwy domeny, do której podświadomie dodaje końcówkę .pl. To właśnie dlatego rejestrując nową nazwę warto wybrać domenę .pl, aby uniknąć nieporozumień i sytuacji, w której nasi obecni lub przyszli klienci trafią do konkurencji - mówi Michał Trziszka z Cal.pl.
Zasady rejestracji domen
W trakcie rejestracji nazwy domeny obowiązuje zasada kto pierwszy ten lepszy. Nazwa domeny nie może naruszać praw do nazwy należących do innego podmiotu. W pozostałych przypadkach prawo do nazwy należy się osobie, która jako pierwsza ją zarejestruje.
- Procedura rejestracji domen w polskim rejestrze jest prosta. Po wypełnieniu formularza nazwa domeny jest automatycznie rezerwowana na okres 14 dni. To czas kiedy klient może wnieść opłatę i zarejestrować domenę na okres roku. Jeśli tego nie zrobi, rezerwacja na domenę zostaje anulowana, a nazwa trafia do puli wolnych - informuje Trziszka z Cal.pl.
Wiele nazw jest rejestrowanych w celu dalszej odsprzedaży. Wartość rynku wtórnego rośnie z roku na rok, a ciekawe nazwy możemy znaleźć i wylicytować na aukcjach domen. W przypadku, gdy ktoś inny zarejestrował nazwę domeny, co do której posiadamy prawa możemy próbować postępowania układowego przed sądem polubownym lub arbitrażowym, a jeśli to nie przyniesie efektu zażądać wydania nazwy domeny przed sądem powszechnym.
Dobra nazwa z ciekawą końcówką
Dużym zainteresowaniem wśród polskich przedsiębiorców cieszy się domena europejska .eu. Nazwę w domenie .eu może zarejestrować osoba fizyczna zamieszkała w jednym z państw Unii Europejskiej, a także firma lub organizacja, która prowadzi działalność na terenie Wspólnoty.
Domeny krajowe najwyższego poziomu są dwuliterowe, a Polsce przyporządkowano dobrze znaną domenę .pl. Zdecydowana większość państw i obszarów autonomicznych ma przypisaną dwuliterową domenę najwyższego poziomu.
Domeny Tuvalu (.tv), Mikronezji (.fm), Kolumbii (.co) oraz Tonga (.to) pozwalają tworzyć łatwe do zapamiętania nazwy domen np. rmf.fm. Domena .fm jest z sukcesem używana przez stacje radiowe z całego świata, natomiast domena .tv jest ściśle związana z rynkiem telewizyjnym. Do wyboru mamy jeszcze domeny globalne jak .com, .net oraz .org oraz domeny komercyjne i sponsorowane takie jak .biz, .info, .name oraz .xxx dla branży erotycznej.
- Duża część krajowych rejestrów domeny najwyższego poziomu dopuszcza rejestracje nazwy obywatelom lub firmom spoza ich terytorium. Domena jest jak towar, który można sprzedać i nieco na nim zarobić. Klienci otrzymują natomiast możliwość rejestracji nazwy z ciekawą końcówką - informuje Michał Trziszka. Uwolnienie do publicznej rejestracji domeny internetowej Kolumbii .co spowodowało wzmożone zainteresowanie rejestracjami w nazwie domeny, która jednoznacznie kojarzy się ze słowem corporation (korporacja, spółka).