Na rozwój inteligentnych miast przeznaczonych jest 81 mln euro, docelowo pula ta ma wzrosnąć do 365 mln euro. Pieniądze te dedykowane będą głównie projektom, związanym z transportem, energią oraz technologią cyfrową. Czy mocne wsparcie ze strony Unii Europejskiej spowoduje, że polskie metropolie zaczną poważnie myśleć o rozwoju inteligentnych systemów ułatwiających życie mieszkańcom?
Wydaje się, że korzyści jest tak wiele, że nie trzeba specjalnie przekonywać o słuszności tego projektu. Tak naprawdę nie jest to kwestia chęci, ale czasu. Budowanie strategii „smart city” polskich miast wynika z potrzeby usprawnienia i lepszego zarządzania oraz podniesienia jakości życia obywateli.
„Zdecydowanymi pionierami, jeżeli chodzi o inteligentne miasta, są państwa skandynawskie. Szwecja utożsamiana z czystym środowiskiem, wytrwale pracuje na to miano, organizując życie miast w taki sposób, aby środowisko naturalne i wygoda ludzi znajdowały się na równym stopniu priorytetów. W Europie inteligentne miasta to między innymi Londyn, Amsterdam czy Oslo. Liczymy na to, że już za kilka lat do tego grona dołączy również Kraków” – komentuje Wiesława Kornaś-Kita.
Współczesne potrzeby
Z roku na rok zwiększa się liczba osób, mieszkających w miastach. Jak podaje Organizacja Narodów Zjednoczonych, aktualnie jest to ok. 70 proc. Europejczyków. Większa liczba ludzi to większe zapotrzebowanie na energię, wodę czy usługi świadczone przez gminy, jak również dużo większa emisja dwutlenku węgla do atmosfery. W tej sytuacji konieczne jest włączenie trybu oszczędnościowego, zintegrowanego systemu inteligentnego zarządzania funkcjonowaniem miasta.
- Inteligentne miasto będzie w stanie gromadzić i organizować dane, napływające ze wszystkich miejskich organizmów, koniecznych do jego właściwego funkcjonowania. Zebrane informacje zostaną wykorzystane w taki sposób, aby mogły przełożyć się na poprawę komfortu i jakości życia mieszkańców dynamicznie rozwijających się metropolii. Inteligentne miasto ma być odpowiedzią na zagrożenia i problemy, które pojawiają się w miarę postępującego rozwoju cywilizacyjnego.
- Ma również wpłynąć na racjonalizację kosztów związanych z życiem konglomeracji miejskich. Wiele dziedzin, związanych z funkcjonowaniem miast, wymaga zdecydowanych zmian i działań: racjonalne gospodarowanie energią, troska o środowisko naturalne, rozwiązanie problemów komunikacyjnych, ochrona zdrowia czy edukacja. Takich potrzeb jest dużo więcej.
Inteligentne miasta to inteligentne zarządzanie, co przekłada się na oszczędności - Z jednej strony finansowe, z drugiej ekologiczne czy energetyczne. Warto sobie zdać sprawę z tego, że za 70 proc. zużywanej energii w Unii Europejskiej odpowiadają właśnie miasta.
Czy wyścig już się zaczął?
Na co dzień nikt z nas raczej nie zastanawia się nad tym, jak funkcjonuje miasto. Zdarzają się jednak sytuacje, w których brak mądrej organizacji potrafi przysporzyć nam dużo problemów. Klasycznym przykładem może być transport publiczny, problemy komunikacyjne spowodowane korkami, źle zaplanowanym przepływem pojazdów czy organizacją ruchu. Brak jednego miejsca do gromadzenia informacji, uniemożliwia rozwiązywania tego typu problemów. Wizja ekologicznych autobusów, cichych i przystosowanych dla osób niepełnosprawnych, zintegrowanych z innymi środkami transportu, brak korków, sprawne zarządzanie ruchem, czystsze powietrze, mniej hałasu – to cele, do których dążą inteligentne miasta. W państwach europejskich to właśnie transport miejski jest źródłem jednej czwartej emisji dwutlenku węgla. Można to zmienić.
- O tytuł miasta inteligentnego walczy m.in. Kraków. To właśnie tutaj Krakowski Park Technologiczny powołał projekt Małopolski Park Technologii Informacyjnych. MPTI to miejsce, w którym będą rozwijane pomysły i przedsięwzięcia związane z ideą smart city. Jak podkreśla Wiesława Kornaś-Kita, prezes KPT, kluczową rolę w tworzeniu inteligentnego miasta odgrywają właśnie nowe technologie oraz teleinformatyka. Tworzenie zaawansowanych technologicznie rozwiązań dla różnych obszarów funkcjonowania miasta jest możliwe, ale wymaga przestrzeni do pracy wielu jednostek naukowych, badawczych, administracyjnych, jak również biznesowych. Wyposażone w nowoczesne technologie i laboratoria, MPTI daje taką przestrzeń. Dzięki łączeniu różnych rozwiązań technologicznych miasto będzie mogło funkcjonować dużo bardziej efektywnie. Liczymy na to, że współpraca różnych jednostek na rzecz inteligentnego miasta może przynieść najlepsze i najbardziej użyteczne rozwiązania.
Oslo, Londyn ... Kraków?
Wszyscy chcemy inteligentnych miast. Na każdym etapie naszego codziennego życia stykamy się z problemami, utrudniającymi funkcjonowanie. Nie zawsze mamy świadomość tego, że wiele sfer naszego życia można w znaczny sposób usprawnić. Rejestracja do lekarza może być łatwiejsza, bardziej dostępna, bez kolejek i kilkumiesięcznych terminów. Nasze rachunki za energię mogą być niższe, powietrze i woda czystsze. Podróż przez miasto przestanie być udręką. Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii przełoży się na zasobność naszego portfela, jak również czystsze środowisko. Przykłady sfer, w których mają zastosowanie inteligentne rozwiązania, można mnożyć. W rozwoju miast ważne jest jednak coś jeszcze.
Jak podkreśla prezes KPT: Nie ma jednego rozwiązania wszystkich problemów. Podobnie jak nie ma jednego idealnego modelu inteligentnego miasta. Każde miasto musi zmierzyć się ze swoimi dylematami. Są oczywiście sfery, w których problemy te są wspólne dla większości metropolii takie jak np. transport publiczny. Wtedy rozwiązania stworzone np. w MPTI będą mogły być przełożone na grunt innych europejskich miast. Jednocześnie istnieje wiele różnic, które trzeba brać pod uwagę, przy planowaniu najkorzystniejszych rozwiązań. KPT zainicjował debatę na ten temat. Podczas dwóch zorganizowanych w ramach projektu MPTI konferencji, powstały rekomendacje dla Polski, które stanowią punkt wyjścia do budowania strategii smart city naszych miast.
- Tegoroczna konferencja, która zgromadzi w Krakowie wybitnych specjalistów z całej Europy, będzie poświęcona tworzeniu strategii dla inteligentnego Krakowa. Doświadczone w prowadzeniu tego typu projektów KPT, chce poważnie zaangażować się w przygotowanie takiej strategii dla swojego miasta, wykorzystując najlepsze przykłady zrealizowane przez europejskie metropolie.