Nowe Technologie

Dlaczego kupujemy coraz mniej komputerów?

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2012 00:00
U progu trzeciego kwartału 2012 roku zrewidowane zostały prognozy, dotyczące sprzedaży komputerów. Z najnowszych danych firmy IDC wynika, że w tym roku sprzedanych zostanie znacznie mniej komputerów stacjonarnych, notebooków i ultrabooków aniżeli przewidywano. Coraz większą popularnością cieszą się za to tablety.
Dlaczego kupujemy coraz mniej komputerów?
Foto: aranarth, flickr.com, lic. CC

Aktualny wzrost rynku sprzedaży komputerów wynosi 0,9 proc. Tak niskiej wartości nie notowano od czasu poprzedniej fali kryzysu, czyli od 2008 roku. Dla porównania, w 2011 roku odsetek ten wynosił 1,7 proc. Wszystkiemu winna jest powściągliwość w podejmowaniu decyzji o znacznych wydatkach, w związku z pogorszeniem koniunktury na świecie. Nie jest to jednak, zdaniem analityków i przedstawicieli branży, jedyny powód.


Analitycy IDC przewidują, że w tym roku łączna sprzedaż sprzętu komputerowego w skali świata wyniesie 367mln sztuk, przy czym znacznie wzrośnie jedynie sprzedaż sprzętu mobilnego, a w szczególności tabletów. . Łącznie zakupionych zostanie 241 mln sztuk przenośnego sprzętu. Jak pokazują globalne dane coraz mniej firm kupuje nowe komputery, natomiast klienci indywidualni sięgają dużo chętniej po smartfony i tablety.


Kryzys, to ostatnio słowo-wytrych, którego używa się wszędzie. Wydatek, związany z zakupem nowego komputera, dla większości konsumentów jest znaczny. Coraz częściej decyzje zakupowe są głęboko przemyślane i poprzedzone dokładną analizą. Strach przed kryzysem, to jedno, ale ważnym czynnikiem są tutaj także nowości technologiczno - systemowe, na które wszyscy czekają, a których premiery się opóźniają. Mowa tu chociażby o odroczeniu wejścia na rynek systemu Windows 8. Podobnie opóźnia się wejście na rynek wielu zapowiadanych wcześniej urządzeń, m.in. wydajnych, przenośnych ultrabooków. Wielu konsumentów czeka na premiery. To prosty mechanizm - jeśli już wydajemy pieniądze, chcemy wydać je na najświeższy sprzęt, który zapewni nam możliwie najdłuższą jego aktualność i użytkowanie. – mówi Szymon Winciorek, Business Development Manager, ASUS Polska. W skali świata na sytuacji tej zyskują tablety, które utożsamiane są ze znacznie mniejszym wydatkiem. Dodatkowo, jako stosunkowa nowość na rynku, sprzedaż tych urządzeń wciąż stymulowana jest przez ciekawość i modę. – dodaje.


Czy rzeczywiście to tylko moda? Wiele wskazuje na to, że rosnący popyt na tablety powiązany jest ze zmianami w społeczeństwie. Coraz więcej osób skupia się na konsumpcji treści – do czego tablet wydaje się stworzony - zaś coraz mniej użytkowników jest zainteresowanych jej tworzeniem.


Cokolwiek by to oznaczało.



Czytaj także

PC wraca do łask

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2012 00:00
Według raportu firmy Gartner od początku 2012 wzrosła sprzedaż komputerów osobistych w skali globalnej. Trend ten utrzymuje się od kilku lat, ale w pierwszym kwartale br. liczba nabytych urządzeń przekroczyła oczekiwania.
rozwiń zwiń