Nowe Technologie

Trendy technologiczne w 2014

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2013 09:51
Czym w przyszłym roku zaskoczy nas świat technologii? Jeszcze bardziej inteligentne urządzenia mobilne, domowe wydruki 3D i wykorzystanie najnowocześniejszych technologii w marketingu – przedstawiamy 5 trendów technologicznych na nadchodzący rok.
Trendy technologiczne w 2014

Urządzenia mobilne ułatwią nam życie

Najnowsze badania IDC, ośrodka zajmującego się sporządzaniem raportów dotyczących m.in. nowych technologii, wskazują, że do końca 2013 roku na całym świecie sprzedanych zostanie ponad miliard egzemplarzy smartfonów. Oznacza to, że tylko w 2013 zakupionych zostanie o 39% więcej tych urządzeń niż w roku poprzednim. Prognozy zakładają także, że już w 2017 roku liczba ta przekroczy 1, 7 mld sztuk w skali globalnej. Ta sama firma oszacowała, że w III kwartale 2013 na świecie zostało zakupionych 47,6 miliona tabletów. Dynamiczny wzrost wykorzystania urządzeń mobilnych spowoduje, że będziemy wymagali, aby wszelkie informacje były dostarczane nam wprost na nasze smartfony czy tablety. Najważniejszym wyzwaniem stanie się dostarczenie technologii, która zagwarantuje nam możliwość i bezpieczeństwo odbioru i przesyłania informacji za pomocą urządzeń mobilnych. Już dzisiaj obserwujemy rozwój takich technologii, jak NFC, czyli standard komunikacji pozwalający na bezprzewodową wymianę danych na odległość do 20 centymetrów. Technologia NFC skrywa ogromny potencjał. Dzięki krótkodystansowemu przesyłowi danych wkrótce będziemy mogli wygodnie dokonywać płatności, korzystać z karty bibliotecznej czy jeździć metrem dzięki funkcjom naszej komórki.

Efektywny pracownik z własnym sprzętem

BYOD, czyli wykorzystanie własnych urządzeń w pracy, zwiastowane było jako trend już pod koniec zeszłego roku. Istotnie, wykorzystanie prywatnego sprzętu przez ponad połowę (53%) zatrudnionych potwierdza raport Forrester Research, Inc. To wzrost o 5% w stosunku do ubiegłego roku, ale ośrodek badawczy twierdzi, że to dopiero początek rozwoju trendu. Co więcej, Forrester przewiduje, że na przestrzeni najbliższych miesięcy firmy przejdą od strachu przed BYOD do traktowania użycia prywatnych urządzeń w pracy na porządku dziennym, a nawet może stać się to standardowym wymaganiem w stosunku do pracowników.

Coraz częściej życie zawodowe przenika się z prywatnym. Używamy w celach biznesowych prywatnych kont w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook – tak samo jest z urządzeniami mobilnymi – mówi Artur Klimczak, Szef Działu Wsparcia Informatycznego w Unizeto Technologies – Dzisiaj, aby być bardziej efektywnym w pracy, niezbędny staje się dostęp do firmowych zasobów z różnych urządzeń.

Chmura, open source i interoperacyjność

W połowie 2013 roku firma Red Hat przedstawiła rozwiązanie pozwalające wirtualizować zasoby oraz budować chmurowe środowiska obliczeniowe. Wersja demonstracyjna oprogramowania od Red Hat pozwala użytkownikom na budowę otwartych, hybrydowych chmur opartych na rozwiązaniach różnych firm. Działania Red Hat to prawdopodobne przesłanki, że użycie technologii chmury obliczeniowej oraz rozwiązań open source’owych będzie się rozwijać dynamicznie, także w wykorzystaniu komercyjnym. Już dziś można wskazać przykłady interoperacyjności między komercyjnym dostawcą publicznej chmury, Microsoftem, a dostawcą rozwiązań otwartych – OpenStack. Dzięki współpracy dostawców na chmurach opartych o OpenStack można wirtualizować środowiska windowsowe. Oznacza to łatwą migrację z chmury opartej o stos OpenStack na Windows Azure.

Marketing przyszłości

Nowoczesne technologie coraz chętniej wykorzystywane są na potrzeby efektywnego marketingu. W 2014 prawdopodobnie rozwiną się techniki wspomagające procesy sprzedażowe oparte na takich technologiach, jak iBeacons czy NFC. Konsumenci przyzwyczaili się do indywidualnego traktowania, a technologie wspierające personalizację oferty, takie jak identyfikacja klienta, śledzenie historii zakupów czy ścieżki poruszania się po sklepie, pozwolą na poprawienie propozycji sprzedażowej w świecie realnym, podobnie jak dzieje się to w przypadku remarketingu w Internecie. W 2013 roku pierwszy raz pojawiły się szeroko dostępne urządzenia mobilne obsługujące technologię iBeacons lub technologie pokrewne.

Wydrukujemy sobie kubek – drukarki 3D

Stosunkowo niewielka cena drukarek 3D spowoduje wzrost popularności wykorzystania tych urządzeń w warunkach domowych. Nadchodzącym trendem biznesowym może okazać się także outsourcing usług drukarskich w zakresie 3D – mówi Artur Klimczak, Szef Działu Wsparcia Informatycznego w Unizeto Technologies – Z pewnością wzrośnie zapotrzebowanie na usługi prototypowania, więc warto przyjrzeć się niszy rynkowej związanej z tym zagadnieniem – dodaje.



autor: Mariola Czapkiewicz/Unizeto

Czytaj także

Transpromo i personalizacja - nowa jakość w marketingu?

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2013 15:46
Transpromo to określenie rozwiązania, które powstało z połączenia dwóch słów: „transakcja” i „promocja”. Jest to nowa forma marketingu bezpośredniego.
rozwiń zwiń