Witryna WWW stanowi podstawę internetowego handlu. Wraz z rozwojem innowacyjności stosowanych rozwiązań, odpowiednie pytanie brzmi „jaką”, a nie „czy” firma posiada witrynę. Przyjazny interface, prosta nawigacja, odpowiednia zawartość to nie jedyne elementy, na które właściciel strony musi zwrócić uwagę.
Za co cenimy e-zakupy
Internetowe sklepy mają wiele zalet, a każda z nich jest decydująca dla innego typu odbiorcy. Jeden klient ceni niższe ceny, drugi swobodę wyboru, połączoną z długotrwałym śledzeniem opisów. Są i tacy, dla których najważniejsze jest dostarczenie przedmiotu wprost pod własne drzwi. W świetle badań ankietowanych okazuje się jednak, że dla zabieganych klientów najważniejsza jest stała dostępność oferty sklepu, który nigdy nie zamyka swych drzwi.
Nie powinno to nikogo dziwić – dłużej pracujemy, często w nienormowanych godzinach i w systemie zmianowym. Swobodę czasu zamawiania, jako bardzo ważny element, wskazało najwięcej, bo 62% ankietowanych („dość ważna” dalsze 14%). Stałą dostępność - jako czynnik bez znaczenia - uznało jedynie 15% badanych klientów. Tuż za nią wskazano dostawę prosto do domu (odpowiednio 57% i 19%) oraz oszczędność czasu (57% oraz 19%)
Tendencje na rynku
O chęci klientów do elastycznego decydowania co do czasu przeprowadzania całej transakcji niech świadczy chociażby sukces paczkomatów, oferujących odbiór produktu przez 24 godziny na dobę. Rozwiązanie firmy InPost zgromadziło na portalu społecznościowym 200 tysięcy fanów, gdzie dla porównania lider przesyłek Poczta Polska – niespełna 4 tysiące.
Zwiększanie dostępności
Klienci wymagają, aby sklep czynny był na okrągło – o każdej porze dnia i nocy, w dni pracujące, weekendy i święta. Jak pokazują badania, kupujemy intensywnie od niedzieli do środy. Niewiele osób decydujących się na e-handel zdaje sobie sprawę, że pozostawienie witryny samej sobie nie wystarczy do jej nieprzerwanego funkcjonowania i zapewnienia stałej, wymaganej przez klientów dostępności.
Czy to mały e-sklep wędkarski, czy złożona witryna największej e-księgarni - każda ze stron ma przestoje. Jedynie od właściciela sklepu zależy jak częste i długotrwałe one będą. Każda z przerw w dostępności to straceni klienci, którzy niejednokrotnie decydują się wówczas na stałą współpracę z konkurencją, lepiej dbającą o komunikację z klientem.
- Przy obecnym poziomie technologicznym nie jest możliwe uzyskanie całkowitej, stałej dostępności witryny, ale właściciele e-sklepów stosując stały monitoring mogą ten wskaźnik podnieść do poziomu 99,999% bezawaryjności w skali roku. Osobiste zadbanie o maksymalną dostępność jest istotne, ponieważ firmy hostingowe ukrywają często przed usługobiorcami występujące na ich stronach błędy i awarie, skutkujące przestojami w działaniu sklepu – precyzuje Tomasz Kuźniar z Monit24.pl.
System stałego monitoringu co kilka lub kilkanaście minut (w zależności od wybranego pakietu) sprawdza dostępność witryny, wraz z prawidłowym funkcjonowaniem wszystkich aplikacji webowych. Jeśli system natrafi na błąd bezzwłocznie informuje o tym odpowiedzialne za witrynę osoby, np. wiadomością e-mail lub SMS. Webmaster ma możliwość szybkiego naprawienia błędu, przywrócenia funkcjonowania strony e-sklepu i tym samym zatrzymania uciekających klientów.