Nowe Technologie

Najczęstsze błędy polskich stron firmowych

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2012 00:00
Choć komunikacja za pomocą mediów elektronicznych stanowi w Polsce niemal standard, nadal wiele witryn firmowych zawiera elementarne błędy, które negatywnie wpływają na użyteczność i zaangażowanie użytkowników. Czego unikać, by internauci chętniej wracali na stronę internetową?
Najczęstsze błędy polskich stron firmowych
Foto: Glow Images/East News

 

Tworzenie stron powitalnych

 

Tworzenie strony powitalnej nie ma większego sensu z punktu widzenia Web usability oraz optymalizacji serwisu pod kątem pozycjonowania. Internauta nie uważa dziś tego za gest grzecznościowy, lecz za niepotrzebną przeszkodę, utrudniającą dostęp do treści, które go interesują. „Dodatkowy minus stron powitalnych to możliwość negatywnych efektów SEO. Dla robotów wyszukiwarek internetowych, strona powitalna jest informacją o niepotrzebnej, nie posiadającej treści i bezwartościowej stronie” – tłumaczy Michał Chołuj z Netface.

 

Brak  opcji wyszukiwania

 

Wyszukiwarka na stronie pozwala na znalezienie interesującej Internautę treści szybko i skutecznie. Niestety wiele stron nie posiada takiej opcje, zaś te, które pozwalają na wyszukiwanie treści, bardzo rygorystycznie traktują wpisywane komendy. Wraz z tym opcja wyszukiwania nie uwzględnia literówek, innych form wyrazów, czy porządku wpisywanych słów, co ogranicza zakres odpowiedzi lub zmusza użytkownika do poprawy lub zmiany zapytania.


Zła architektura treści


Ciągły tekst, szczególnie gdy jest go dużo, ma stosunkowo niewielką szansę na zaangażowanie użytkownika. Internauci przeglądając stronę wyszukują najważniejszych informacji, które powinny być wyraźnie wyeksponowane. W przeciwnym razie decydują się na opuszczenie strony  i skorzystanie z  informacji zamieszczonych na serwisie o większym poziomie funkcjonalności. Lepiej więc na stronie głównej stosować zróżnicowane formy prezentacji treści, takie jak podtytuły, słowa kluczowe,  grafiki.

 

Niewłaściwa topografia

 

Zbyt mała czcionka uniemożliwia szybkie przeczytanie tekstu, zbyt duża, sprawia wrażenie chaosu i zniechęca. Projektując stronę warto pamiętać, że czytanie z ekranu monitora jest bardziej męczące, niż w przypadku druku.  Choć mniejsza czcionka wygląda elegancko, to jednak jest mało użyteczna. By uniknąć takich problemów warto zapewnić Internautom możliwość powiększania tekstu oraz zadbać o kontrast czcionki w stosunku do tła, zgodnie z zasadą, że najbardziej czytelny jest ciemny tekst na jasnym tle.

 

Nadmiar grafiki

 

Strona powinna być czytelna, a to oznacza, że cała jej powierzchnia nie może być wypełniona informacjami czy grafiką. Im więcej niepotrzebnych elementów i ozdobników, tym mniejsza siła przekazu treści na stronie. Równie kłopotliwe są dodatkowe widgety i pluginy na stronie, które do złudzenia przypominają reklamy. Takie elementy, często mimowolnie są ignorowane przez użytkowników. Nadmiar grafiki sprawia również, że użytkownikom trudniej jest odnaleźć najważniejsze informacje na stronie i dokonać oceny zawartości serwisu. Jasny i przejrzysty projekt strony pozwala na zwiększenie użyteczności serwisu bez konieczności rezygnacji z atrakcyjnych walorów wizualnych.

 

Niespójny charakter strony

 

Spójność i przewidywalność to jedne z podstawowych zasad Web usability. Dzięki temu użytkownik wie, czego spodziewać się po  kliknięciu konkretnej zakładki czy aplikacji. Usprawnia to również wygodę korzystania z serwisu oraz czas spędzony na stronie. Badania nad usability wykazują również, że użytkownicy mają pewne oczekiwania, co do wyglądu i lokalizacji typowych elementów, które są oparte o ich wcześniejsze doświadczenia w sieci. Zachowanie spójności pozwala więc na zwiększenie współczynnika User Experience.

 

Zamieszczanie plików do pobrania

 

Korzystanie ze strony staje się wyraźnie mniej funkcjonalne, gdy internauta w celu zapoznania się z informacjami musi zainstalować dodatkowe wtyczki czy też pobrać plik PDF na komputer. Dlatego pliki multimedialne powinny być zamieszczane w najpopularniejszych formatach, zaś zamieszczone teksty, dokumenty, czy inne informacji opublikowane w wersji online i pliku PDF do pobrania.

 

Brak komunikacji na stronie

 

Podstawowym wyznacznikiem aplikacji i programów jest ich zrozumiała i jasna komunikacja z Internautą. Użytkownik musi wiedzieć, w jakim miejscu aktualnie się znajduje (np. poprzez wyświetlenie ścieżki kliknięć) oraz co się stanie po naciśnięciu konkretnego przycisku. Równie wiele problemów stwarza źle zaprojektowana nawigacja, która jest nie intuicyjna lub zawiera niezrozumiałe do użytkownika słownictwo, zaczerpnięte np. z  branżowego żargonu. Wyróżnianie odwiedzanych odnośników stanowi jedną z podstawowych zasad użyteczności serwisów internetowych. Z kolei aplikacje na stronie powinny na każdym etapie informować użytkownika o zaistniałych błędach (np. brak poprawnego wypełnienia poszczególnych formularza kontaktowego) czy procesach (zapisanie danych użytkownika do newslettera).

Zobacz więcej na temat: POLSKA komputery
Czytaj także

6 zasad prezentacji firmy na stronie WWW

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2012 00:00
Nieważne czy rzecz tyczy się jednoosobowej firmy konsultingowej, czy wielkiego zakładu produkcji monitorów. Kto nie posiada sprawnie działającej witryny WWW - odpada z rynku, zastępowany przez podmioty lepiej rozumiejące nowe reguły biznesowej gry.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kontroluj swoje strony WWW bez przerwy

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2012 00:00
Internet never sleeps. Kto ma biznes w Internecie musi pamiętać, że jednym z najważniejszych czynników sukcesu jest nieprzerwana dostępność i sprawność zasobów firmy w Internecie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wadliwe strony www odstraszają klientów!

Ostatnia aktualizacja: 12.08.2012 00:00
82% użytkowników sieci w Polsce regularnie doświadcza niedogodności związanych z wadliwym działaniem stron internetowych. Ponad połowa konsumentów skarży się, że wolno działające strony wywołują w nich negatywne emocje, takie jak stres czy złość. Co ciekawe aż 44% internautów rezygnuje ze skorzystania z usług firmy, której strona funkcjonuje niepoprawnie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Małe firmy nie potrafią promować się w Internecie

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2012 00:00
Jak podaje GUS, tylko 60 proc. oraz niewiele ponad 80 proc. firm z polskiego sektora MSP uruchomiło własną stronę WWW. Jeszcze mniejsza liczba przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie profesjonalnych kampanii reklamowych w sieci.
rozwiń zwiń