Na wzór światowych trendów chmura wkracza w kolejne obszary działalności firm i rewolucjonizuje dotychczasowy system zarządzania. Według BSA Global Cloud Computing Scorecard spośród 24 krajów, generujących łącznie 80 proc. globalnych zasobów IT, Polska w rankingu polityk sprzyjających rozwojowi chmury, plasuje się na jedenastym miejscu. Jak potwierdzają badania, użytkownikami usług cloudowych w Polsce jest 42 proc. dużych firm. Wskazuje to jednoznacznie, że generacja post-PC dotarła także do naszego rynku, a trend na chmurę rozszerza się na kolejne branże. Wysoki popyt na jej usługi widoczny jest m. in. w sektorze handlu.
Chmura: dźwignia handlu
Chmura to model dostarczania i użytkowania potencjału informatycznego, wyrażonego w zasobach serwerowych, archiwizacji danych, przepustowości sieci, czy aplikacjach. Inaczej mówiąc, to system obliczeń, w którym dostarczaną usługą są dynamicznie skalowalne zasoby, taryfikowane według ich stopnia eksploatacji. Jako model outsourcingu IT, pozwala firmom skorzystaćz kompetencji wyspecjalizowanych dostawców, którzy poprzez efekt skali wykonują wybraną przez klienta usługę ICT.
- Alokacja wszystkich operacji w sieci to nie tylko zwiększenie efektywności pracy firmy, ale przede wszystkim obniżenie kosztów. Prowadzenie aktywności biznesowych w trybie online pozwala na bieżąco monitorować przebieg współpracy z kontrahentem, zapewniając wykonawcy usługi większe bezpieczeństwo finansowe. Oznacza to, że w sytuacji zaległości z płatnościami po stronie klienta, regularny tryb prac może zostać wstrzymany.
- Dodatkowym udogodnieniem modelu cloud jest możliwość samodzielnej weryfikacji zasobów magazynowych partnera przez klientów zewnętrznych. Dzięki zaawansowanym systemom IT, nie muszą oni kontaktować się bezpośrednio z przedstawicielem działu handlowego kontrahenta, aby uzyskać wiedzę o dostępności zapotrzebowanego zasobu. W efekcie gwarantuje to większą oszczędność na poziomie czasu i kosztów związanych m. in. z połączeniami telefonicznymi. Wprowadzone ulepszenia mają wspierać procesy związane z zarządzaniem różnymi obszarami firmy: produkcją, finansami czy obsługą klientów oraz stwarzać nowe możliwości rozwoju na konkurencyjnym rynku.
Integracja i wsparcie procesów biznesowych
Szeroka oferta usług, pełna integracja procesów biznesowych i systemowe wsparcie „end to end”, to główne atuty usług w chmurze. W ramach kompleksowych rozwiązań technologie cloudowe zapewniają m.in. zarządzanie kadrami, płacami, magazynem oraz prowadzenie rozliczeń księgowych. Dla firm z branży handlowej to możliwość uzyskania pełnowymiarowego, zdywersyfikowanego wsparcia na kilku równoległych poziomach: logistycznym, serwisowym i e-commerce. Przykładem zastosowania takiej kompleksowej obsługi jest znana na rynku marka producenta biżuterii i akcesoriów. Firma korzysta z systemu ERP w chmurze i integracji z oprogramowaniem sklepu internetowego.
Optymalizacja wydajności, kosztów i pełna swoboda rozszerzenia
Zakup i wdrożenie systemu IT to zawsze angażująca inwestycja, która zanim zostanie podjęta, najpierw weryfikowana jest według rachunku jej opłacalności. Wysoka efektywność operacyjna i finansowa, wynikająca z przeniesienia infrastruktury teleinformatycznej do chmury, ułatwia przedsiębiorcom decyzję o jej zastosowaniu. Szybkość, elastyczność i optymalizacja kosztów – to kluczowe warunki uwzględniane przez firmy w decyzji o przeformułowaniu wydatków na wdrożenie systemu ERP z tradycyjnego w chmurowy.
„Oszczędności wynikają tu ze zmiany stosunku kosztów inwestycyjnych (CAPEX) do kosztów operacyjnych (OPEX). Oznacza to zredukowanie nakładów początkowych lokowanych w zakup własnego sprzętu i licencji na oprogramowanie na rzecz skali zużycia zasobów, z których firma realnie korzysta. Rozliczenie usług skupia się więc na pokryciu eksploatacji takich zasobów, jak: moc obliczeniowa, miejsce na dysku, zasilanie i przepustowość sieci. W chmurze koszty związane z zatrudnieniem wyspecjalizowanej kadry technicznej, aktualizacją oprogramowania i migracją danych, leżą po stronie dostawcy usługi” - dodaje Tomasz Kadlewicz Dyrektor Działu Systemów i Outsourcingu z ATM.
- Dzięki cloud computingowi wzrasta również dynamika skalowania, czyli dostosowanie ilości konsumowanych zasobów do bieżącego zapotrzebowania firmy. W stabilnych warunkach, standardowe aplikacje wymagają określonej ilości zasobów, które przy zwiększonym obciążeniu, mogą okazać się niewystarczające. Zakładając, że nie korzystamy z technologii cloudowej, nasza infrastruktura musi być przygotowana nie tylko na standardowe zużycie, ale także na warunki szczytowe. Oznacza to, że przedsiębiorstwo samodzielnie utrzymujące serwery, musi zainwestować w sprzęt, który w regularnym trybie eksploatacji, będzie jedynie częściowo wykorzystany. Reszta mocy to bierny, niespożytkowany potencjał, który wymaga utrzymania. W chmurze natomiast klient ma do dyspozycji wirtualne zasoby, które zależnie od zapotrzebowania, może dowolnie zmieniać, zwiększając je bądź zmniejszając, ale ponosząc koszt tylko za te, z których skorzystał.
- Rosnące zaufanie do usług cloudowych potwierdza liczba firm wykorzystujących to rozwiązanie. Gwarancja wydajności, niski koszt implementacji, elastyczność w modyfikowaniu funkcjonalności rozwiązania i stały dostęp do aktualnego oprogramowania, leżące po stronie dostawcy, to przewodnie argumenty, które decydują o przewadze chmury nad tradycyjną infrastrukturą.
Dotrzymanie kroku dynamicznie rozwijającemu się rynkowi
Proces transformacji technologicznej rozciągnięty na przestrzeni ostatnich 20 lat, przeszedł drogę ewolucji od dobrze rozwiniętych systemów klasy mainframe oraz terminali komputerowych do nowej postaci przetwarzania danych w modelu chmury. Rozwój środowiska sieciowego, zmiana filozofii tworzenia oprogramowania to dla cloud computing doskonałe zaplecze rozwoju. A sama chmura dla przyszłości IT, być może rozwiązaniem o najwyższym potencjale wydajności i efektywności w historii postępu technologii informatycznych. Jeśli nawet rynek odkryje jakąś nową perspektywę rozwoju, to prawdopodobnie nie znajdzie lepszego rozwiązania niż cloud computing. Wektor postępu technologicznego zależny jest więc od chmury. Nowe rozwiązania pozostaną zatem w jej strukturze, a z upływem czasu i praktyki, będą udoskonalone o nowe funkcjonalności i bardziej zaawansowaną mechanikę przetwarzania. Coraz więcej obszarów rynku zmierza w kierunku adaptacji do chmury.
Tylko chmura rośnie
Zgodnie z badaniami jego wzrost w Polsce dotrze do około 33% rocznie w skali najbliższych 3 lat. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku jego wartość, określano na poziomie blisko 7% wartości całego rynku IT, szacowanego na ponad 520 milionów dolarów. Coraz większa na rynku świadomość niezbędności posługiwania się w biznesie wydajnym systemem informatycznym, wspieranym najnowszymi technologiami, zaczyna z większą popularnością i zaufaniem wpisywać się w politykę zarządzania polskimi firmami. Przedsiębiorcy, mając w chmurze alternatywę, zdali sobie sprawę, że samodzielne projektowanie i utrzymywanie systemów informatycznych z ich bieżącą aktualizacją i usprawnianiem, to inwestycja oczekująca stałego nakładu finansowego. Decyzja o wdrożeniu outsourcingu jest więc nie dającą się zlekceważyć, szczególnie teraz – w czasie spowolnienia gospodarczego, szansą na redukcję kosztów, podniesienie efektywności działania, a jeszcze dalej umocnienie przewagi w otoczeniu.
autor: Jan Petersen