Przedstawiamy wybór artykułów i serwisów historycznych, które urozmaicą zdobywaną przez uczniów wiedzę, wzbogacą e-lekcje o najciekawsze audycje historyczne, infografiki i materiały interaktywne oraz pozwolą najbardziej zainteresowanym wsłuchać się w opinie najwybitniejszych historyków. Materiały przygotowane przez portal PolskieRadio24.pl bazują także na bogatych zbiorach nagrań z 95-letniej historii Polskiego Radia. Użytkownicy mają więc możliwość wsłuchać się w głosy wybitnych postaci, o których do tej pory jedynie czytali w podręcznikach.
W drugim artykule z cyklu prezentujemy propozycje dotyczące renesansu. Wybór oparliśmy o podstawę programową (zalecenia dla poziomu podstawowego i rozszerzonego) dla liceów i techników.
Materiały dla nauczycieli. XVII WIEK
RENESANS
XIV Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. Uczeń:
Uczeń: charakteryzuje przyczyny i przebieg wypraw odkrywczych; 2) opisuje udział poszczególnych państw europejskich w podziale Nowego Świata w XVI–XVIII w.; 3) wyjaśnia wpływ wielkich odkryć geograficznych na społeczeństwo, gospodarkę i kulturę Europy oraz obszarów pozaeuropejskich.
Nasze propozycje:
Uczeń: charakteryzuje cywilizacje prekolumbijskie;
Nasze propozycje:
XV Czasy renesansu.
Uczeń: rozpoznaje dokonania twórców renesansowych w dziedzinie kultury;
Nasze propozycje:
XVI Reformacja i jej skutki.
Uczeń: wyjaśnia religijne, polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania i następstwa reformacji, opisując jej główne nurty i postaci; wyjaśnia rolę soboru trydenckiego i opisuje różne aspekty reformy Kościoła katolickiego;
Nasze propozycje:
XVII Europa w XVI–XVII w.
Uczeń: przedstawia drogę do nowego modelu monarchii europejskich w epoce nowożytnej, z uwzględnieniem charakterystyki i oceny absolutyzmu francuskiego;
Nasze propozycje:
Uczeń: charakteryzuje konflikty polityczne w Europie, z uwzględnieniem ekspansji tureckiej i charakteru wojny trzydziestoletniej;
Nasze propozycje:
Uczeń: wyjaśnia genezę i opisuje następstwa rewolucji angielskich;
Nasze propozycje:
Uczeń: opisuje proces kształtowania się państwa moskiewskiego/rosyjskiego w XVI–XVII w.;
Nasze propozycje:
XVIII. Państwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów/ XIX. Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Uczeń:
Zagadnienia związane z państwem polsko-litewskim i powstaniem Rzeczpospolitej Obojga Narodów wyjaśniamy w serwisie specjalnym UNIA LUBELSKA [kliknij obrazek poniżej]:
XX Pierwsze wolne elekcje i ich następstwa.
Uczeń: opisuje okoliczności, zasady, przebieg i następstwa pierwszych wolnych elekcji;
Nasze propozycje:
Uczeń: charakteryzuje działania Stefana Batorego w zakresie polityki wewnętrznej i zagranicznej;
Nasze propozycje:
Uczeń: ocenia polityczną rolę wybitnych postaci okresu pierwszych wolnych elekcji;
Nasze propozycje:
Uczeń: charakteryzuje sytuację wewnętrzną i międzynarodową Rzeczypospolitej na początku panowania Zygmunta III Wazy;
Nasze propozycje:
XXI. Renesans w Polsce. Uczeń:
Uczeń: ocenia dorobek polskiej myśli politycznej doby renesansu;
Nasze propozycje:
Uczeń: ocenia wpływ reformacji i kontrreformacji na rozwój kultury w Rzeczypospolitej Obojga Narodów;
Nasze propozycje: