Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Katarzyna Rogowska 18.02.2022

Ekologiczna kolej w Polsce – co zrobiono i co jeszcze można zrobić?

Kolej emituje przynajmniej cztery razy mniej CO2 niż samochód osobowy – wynika z analiz PKP Energetyka. Mimo to polscy przewoźnicy nie ustają w staraniach, by uczynić jazdę pociągiem jeszcze bardziej przyjazną środowisku oraz pogodzić ekologiczne rozwiązania z potrzebami pasażerów, którzy liczą przede wszystkim na niskie koszty i wygodę. Jak w Polsce wykorzystuje się ekologiczny potencjał kolei?
  • Kolej jest środkiem transportu w najmniejszym stopniu wpływającym na emisję CO2. Mimo to PKP Energetyka wciąż podejmuje działania w kierunku neutralności klimatycznej.
  • Program PKP Energetyka "Zielona Kolej", dzięki wyposażeniu w fotowoltaikę sieci trakcyjnej polskiej kolei, zakłada zmniejszenie emisji CO2 o 85 proc. do 2030 roku.
  • Integracja taryfowo-biletowa, pakiety lojalnościowe i nowoczesne systemy informacji pasażerskiej – tymi działaniami instytucje odpowiedzialne za infrastrukturę kolejową chcą zachęcić pasażerów do korzystania z kolei i innych form transportu publicznego. 

Pociąg do bezemisyjnej kolei

Udział transportu w emisji CO2 cały czas rośnie. Kolej w tym szkodliwym dla środowiska procesie ma najmniejszy udział, jednak – jak mówi Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka i przewodniczący prezydium Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei – nie jest to powód, by spocząć na laurach. 

– Kolej wysuwa się dziś na pozycję lidera, jeżeli chodzi o aktywność w kierunku neutralności klimatycznej. Mamy tu bardzo wymierne efekty. Po pierwsze, wdrożyliśmy rekuperację, czyli odzyskujemy energię z hamowania, dzięki czemu przewoźnicy płacą mniej za zużytą energię. Po drugie, za chwilę będziemy wyposażać naszych maszynistów w tablety, które będą podpowiadały, w jaki sposób ekonomicznie przeprowadzić jazdę pociągu zgodnie z rozkładem, by zminimalizować zużycie energii. Namawiamy też przewoźników do tego, żeby czerpać energię na własne potrzeby z odnawialnych źródeł energii – punktuje rozmówca Pawła Turskiego.  


Posłuchaj
08:14 Trojka Trojkowy punkt techniczny 2022_02_18-13-16-58.mp3 Kolej na ekologię. Polscy przewoźnicy w dążeniu do bezemisyjnego transportu (Trójkowy punkt techniczny)

 

Ekologiczna, "zielona" kolej

Wśród wymienionych osiągnięć chętnie zobaczylibyśmy zakup nowych, ekologicznych taborów kolejowych, jednak wiąże się to z wręcz astronomicznymi wydatkami – nowoczesny szynowóz elektryczny dwuczłonowy kosztuje około 17-18 mln zł, a wodorowy – dwa razy więcej. Dlatego powstał program "Zielona Kolej", który zakłada zmniejszenie emisji CO2 o 85 proc. do 2030 roku, a to dzięki wyposażeniu sieci trakcyjnej w fotowoltaikę. 


Czytaj także:

– Chcemy docelowo zbudować instalacje odnawialnych źródeł energii o mocy ponad 2 gigawatów, co przekłada się na 6,8 mld zł inwestycji – to pierwszy benefit. Drugi benefit to nowe technologie  w Garbcach pod Wrocławiem wybudowaliśmy pierwszy, dziś największy w Europie, magazyn trakcyjny o mocy 5,5 megawata. Służy on do tego, by zminimalizować zużycie mocy na kolei, ale za chwilę ma też służyć do magazynowania "zielonej" energii. Co więcej, niedługo budujemy tam pierwszy magazyn wodorowy – zapowiada członek Zarządu PKP Energetyka Leszek Hołda.

Największy trakcyjny magazyn energii w Europie/PKP Energetyka

Jak zachęcić do korzystania z kolei?

Niestety, słowo ekologia nie budzi tyle samo entuzjazmu w pasażerach, którzy oczekują przede wszystkim przewozu taniego, pewnego i wysokiej jakości. Co można dla nich zrobić? Kilka rozwiązań proponuje Magdalena Prządka-Głodek, zastępczyni dyrektora w Departamencie Nieruchomości i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego.

– Integracja taryfowo-biletowa i w ogóle integracja transportowa, ale też pakiet lojalnościowy i nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Taka jest aplikacja TropKM, gdzie każdy może sprawdzić rzeczywistą pozycję danego pojazdu. Tymi drobnymi działaniami chcemy zachęcić pasażerów do korzystania z transportu publicznego.

***

Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 18.02.2022
Godzina emisji: 13.16

kr