Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Sylwia Mróz 07.03.2015

Dyscyplina i kara w wychowaniu. Jak uczyć dzieci zasad?

- Nie może być tak, że każemy dziecku coś zrobić, strasząc je. Takie wychowanie jest bezskuteczne, bo niczego sobie ono wówczas nie uświadamia - mówi Łukasz Ługowski, pedagog.
Karanie nie buduje relacji z rodzicami, a ją niszczyKaranie nie buduje relacji z rodzicami, a ją niszczyGlow Images/East News

Psycholog Agnieszka Stein wyjaśnia, że są dwa podejścia do relacji z dziećmi: w kategoriach posłuszeństwa i nieposłuszeństwa oraz w kategoriach współpracy. Rodzice, którzy są zdania, że kary działają na ich dzieci, nie mają racji. - Jest to kij, który ma dwa końce, bo gdy rodzic nie patrzy i można się wyłamać, to one się wyłamują - komentuje pedagog.
Jak zatem powinny być komunikowane zasady? Zdaniem ekspertów, w sposób klarowny i możliwy do zaakceptowania dla dziecka. - Jeden z duńskich terapeutów twierdzi, że dzieci się wychowuje do 12. roku życia, a potem zbiera się owoce, bo mamy człowieka, którego w określony sposób ukształtowaliśmy - mówi Agnieszka Stein.
Goście są zgodni, że w udanej relacji z rodzicami najważniejszym elementem jest...
***

Tytuł audycji: Problem z głowy

Prowadziła: Nina Karczmarewicz

Goście: Agnieszka Stein (psycholog), Łukasz Ługowski (pedagog i dyrektor Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii KĄT)

Data emisji: 6.03.2015

Godzina emisji: 21.14

W programie wykorzystano również wypowiedzi 16- i 17-latków na temat karania w dzieciństwie. Jakie metody uważają za najbardziej skuteczne z dzisiejszej perspektywy? Posłuchaj.

(sm, pg)